Hovedløs test på tyske veje
Bosch-testbil med førerløs kørsel på den tyske Autobahn. Test udført i trafikken fremskynder udviklingen af funktioner.
- Vi er absolut forpligtet til at overholde princippet om dobbelt kontrol, siger han.
Det første udviklingstrin er autonom kørsel på motorveje. Uden krydsende og modkørende trafik og fodgængere har motorveje færrest udfordringer for automatiserede systemer. Bilens manøvrer styres af en vognbaneholde-assistent, en afstands- og hastighedsregulering og en vognbaneskift-assistent. De nødvendige informationer om bilens omgivelser registreres af radar- og videosensorer fra Bosch.
Resultaterne fra disse test baner vejen for endnu mere automatiserede kørefunktioner som for eksempel køpilot, der styrer bilen fuldautomatisk ved lave hastigheder. På vej mod at nå dette mål giver testene allerede værdifulde erfaringer, der eksempelvis fremskynder udviklingen af forbedrede nødopbremsnings- eller undvigesystemer.
Resultaterne fra undersøgelsen hjælper med til at gøre det endnu mere sikkert og afslappet at køre bil, oplyser Bosch.
Selv om teknikken allerede er konstrueret til næsten alle situationer i motorvejstrafikken, er det specialuddannende bilister, der sidder bag rattet. Kun medarbejdere, der har stort kendskab til sikkerhedskonceptet og som har gennemført en særlig køreuddannelse, må deltage i testkørslerne.