23948sdkhjf

Blide toner fra Skat

Autoforhandlere kan se frem til branchekyndige kontrollører og klare tidsfrister.
Skat lover et gribe kontrolaktioner anderledes an, oplyser adm. Jens Brendstrup, Danmarks Automobilforhandler Forening, efter et møde med topembedsmænd hos Skat om skattekontrollørers adfærd ude hos forhandlerne.

- Der lyder helt nye og positive toner fra Skat. Vi fik lovning på et regelsæt for tidsfrister – også for Skat tilbagemeldinger hvis der ikke er noget at komme efter, siger Jens Brendstrup.

Kritikken mod Skat går blandt andet på, at kontrollørerne opfører sig som konger uden kendskab til prisdannelse og sædvaner i branchen, det vil sige der sættes spørgsmålstegn ved mange ting, som bare er kutyme, påpeger Jens Brendstrup. Det vil blive ændret.

Det irriterer også, at skattekontrollører uden begrundelse kan forlange dokumentation for et stort antal biler flere år tilbage, når der ikke er behov for det.

Tydelige retningslinier

- Dialogen fortsætter. Forhandlerne kan forvente tydelige retningslinier for, hvad Skat kan acceptere og ikke acceptere. Det er en større åbenhed fra Skat. Gråzonerne er brede, og vi er også blevet lovet, at Skat vil gennemgå sagerne sammen med os. Vi får en negativliste, som forhandlerne vil rette ind efter, siger D.A.F.-direktøren.

Den pædagogiske opgave over for Skat er blandt andet at forklare, at et sæt hjul og fælge fra mærkefabrikanten, der kan koste 15.000 kroner hos forhandleren, har en anden kvalitet end et østeuropæisk discountkøb til 5000 kroner.

- Problemerne bunder i den værdibaserede registreringsafgift. Det råber på en omlægning til en teknisk baseret afgift, så man slipper for gråzonerne, tilføjer Jens Brendstrup.

Hvad er det rigtige skøn

Forhandleren er underlagt skøn fra ikke fagfolk på områder uden faste regler, og han kan vente i måneder på tilbagemelding fra skat, konstaterer D.A.F. om en konkret sag om overflytning af avance.

Her blev alle vognmapper for 2010 og 2011 med alle bilag gennemgået - slutseddel, salgspris, indbytningspris, brugt bil, montering af udstyr med priser, rustbeskyttelse, lakforsegling og så videre.

Skat valgte handler ud og tog dem med for nærmere undersøgelse. Den endte med, at Skat mente, at forhandleren havde overflyttet avance og dermed betalt for lidt i afgift

Hvad er den rigtige indbytningspris for en brugt bil, når der ikke findes faste love eller regler?, spørger branchen.

Det må nødvendigvis bero på et skøn. Derfor bør Skat stoppe alle undersøgelser hos forhandlere og dermed alle afgørelser og krav, som bygger på skøn, indtil der er faste regler som forhandlerne kan arbejde efter, lyder D.A.F.s opfordring til skattevæsenet.

Debatten om retssikkerhed

Jens Brendstrup ser Skats imødekommenhed som et udslag af den offentlige debat om skattevæsenets tilgang i højt profilerede sager som Jesper Kasi Nielsen og fotomodel Camilla Vest.

Optakten til mødet var et spørgsmål fra skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) om en klarere retsstilling ved beregning af registreringsafgift.

Skatteminister Holger K. Nielsens (SF) svar indeholdt en invitation til autoforhandlerne om en dialog og en gennemgang af konkrete sager i anonym form.

Det førte til mødet produktionsdirektør Steffen Normann Hansen og indsatsdirektør Erling Andersen. Fra D.A.F. deltog tillige formanden Knud Nielsen og kontorchef Karoline Thomsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078