Volvo sætter skub i el-biler
Et samarbejde med Siemens frembringer ny hurtigladning til hverdagsbrug.
- Vores nyudviklede kviklader gør den daglige brug af bilen meget nemmere. Omkostningerne ved at eje en el-bil falder drastisk, fordi kunden nu kan køre mange billige kilometer hver dag, forklarer Lennart Stegland, chef for Electric Propulsion Systems hos Volvo Car Group.
Siemens er hovedleverandør af el-drifts komponenter til drivlinerne i Volvos kommende Scalable Product Architecture (SPA) platform, som muliggør elektrificering på alle niveauer - fra forskellige typer hybridbiler til rene el-biler. Og uden at stjæle plads fra hverken interiør eller bagagerum.
Lave omkostninger
Den nye 22 kW kviklader er verdens første indbyggede lader, som er baseret på 3-faset forsyning, og som samtidig er lille nok til at kunne monteres i en el-bil. I et 3-faset udtag tager det 1,5 time (samlet rækkevidde 164 km i.h.t. NEDC certificeret kørecyklus). I en almindelig 1-faset, 230 W husholdningskontakt tager det 8-10 timer.
Flåden af opgraderede Volvo C30 el-biler har samme høje kvalitets- og sikkerhedsstandarder som alle andre Volvo-biler, og det gælder også de dynamiske køreegenskaber og klimaet i kabinen uanset vejrforholdene udenfor. Driftsomkostningerne er væsentligt lavere end i almindelige biler - man sparer op til to tredjedel afhængig af brændstofpriserne.
100 demobiler
I takt med at Volvo udvikler fremtidige biler, kan de nødvendige teknologiske løsninger integreres i hele el-programmet. Den nye Siemens motor har en topydelse på 89 kW (120 hk), et drejningsmoment på 250 Nm med acceleration fra 0 til 70 km/timen på 5,9 sekunder.
Inden for få måneder kører og vurderer europæiske leasingkunder en opgraderet demoflåde bestående af 100 Volvo C30 el-biler