23948sdkhjf

Svinger sig til 25 procent færre dråber

Volvo har afsluttet et omfattende testforløb på offentlig vej af kinetisk svinghjulsteknologi, og resultatet bekræfter, at det er en let, billig og øko-effektiv løsning.
Volvo har testet sit eksperimentelle system til kinetisk genindvinding af energi i løbet af 2012. og resultaterne viser, at denne teknologi, i kombination med en firecylindret turbomotor, har potentiale til at nedbringe brændstofforbruget med op til 25 procent, sammenlignet med en sekscylindret turbomotor med tilsvarende ydelse.

- Føreren får ekstra 80 hk til rådighed, og det betyder, at en bil med en firecylindret motor accelererer lige så hurtigt som en bil med en sekscylindret, fortæller Derek Crabb, chef for Powertrain Engineering hos Volvo Car Group. Forsøgsbilen, en Volvo S60, accelererer fra 0 til 100 km/timen på 5,5 sekunder.

Det eksperimentelle system, der går under betegnelsen Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), er monteret på bilens bagaksel. Under deceleration får bremseenergien svinghjulet til at spinde med op til 60.000 omdrejninger i minuttet. Når bilen begynder at trække igen, overføres svinghjulets rotation til baghjulene via en specielt designet transmission.

Forbrændingsmotoren, der driver forhjulene, slås fra, i det øjeblik bilen decelererer. Energien i svinghjulet anvendes til acceleration, når bilen begynder at trække igen, eller til at drive bilen, når den når op i hastighed.

Mest effektivt i byen

- Den energi, der lagres i svinghjulet, er tilstrækkelig til at drive bilen i korte perioder, og det har stor indflydelse på brændstofforbruget. Vores beregninger viser, at det vil være muligt at slukke forbrændingsmotoren op mod halvdelen af tiden, når man kører, i henhold til New European Driving Cycle (NEDC), forklarer Derek Crabb.

Da svinghjulet aktiveres af opbremsningsenergi, og fordi den tid, der lagres energi, altså den tid, svinghjulet spinder, er begrænset, er teknologien mest effektiv, når man kører med gentagne stop/starter. Med andre ord er brændstofbesparelsen størst, når man kører i tæt bytrafik og i øvrigt kører aktivt.

Kulfiber leverer varen

Svinghjulet blev testet i en Volvo 260 tilbage i 1980’erne, og forskellige bilproducenter har forsøgt sig med svinghjul i stål, men fordi en enhed i stål er stor og tung og har ret begrænset rotationsevne, er det ikke en brugbar løsning.

Volvos svinghjul er udført i kulfiber. Det vejer omkring seks kilo og har en diameter på 20 centimeter. Det spinder i et vakuum for at minimere friktionstab.

- Vi er den første bilproducent, der bruger svinghjulsteknologi på bagakslen af en bil med en forbrændingsmotor til at drive forhjulene. Nu skal vi implementere teknologien i vores kommende motorer, siger Derek Crabb.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079