23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

P-ankenævn på vej

Et flertal i Folketinget ønsker et klageorgan oprettet nu, mens justitsministeren vil vente på EU-regler.

Langt ind i regeringen er rets- og færdselsordførere stemt for et ankenævn for p-afgifter, så man undgår bekostelige retssager om forholdsvis små beløb. Der er flertal for et sådant nævn uden om regeringen anført af Venstre og Enhedslisten





- Et nævn vil give borgerne større retssikkerhed, og det er der ingen grund til at nøle med, siger retsordfører Karsten Lauritzen (V).





Trafikordfører Henning Hyllested (EL) fremhæver, at Forbrugerrådet, DTU, FDM, Dansk Metal, Advokatrådet og forbrugerombudsmanden anbefaler en ankeinstans for p-afgifter.





Bødskov vil følge EU



Oppositionspolitikerne forsøger at få det ind i et lovforslag, der fordobler bøden for at parkere ulovligt på en handicapplads eller foran ind- og udkørsler.





Imidlertid ønsker justitsministeren Morten Bødskov (S) at udskyde klageorganet på det private område, så det oprettes i forbindelse med et kommende EU-direktiv om alternativ tvistbilæggelse. Han venter, at det såkaldte ADR-direktiv (Alternative Dispute Resolution) snart vedtages i EU.





Tre bøder



Lovforslaget om p-bøder giver det offentlige (kommunale p-vagter og politi) mulighed for at pålægge tre afgifter for samme overtrædelse af parkeringsreglerne, men dog med mindst 24 timers interval.





Desuden indføres bindende regler for skiltning på private p-pladser, når der kan opkræves en kontrolafgift for overtrædelse af reglerne på pladsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094