23948sdkhjf

Volkswagen i front i 2012

Kia er højdespringeren fra en 13. til en 6. plads i markedet på et år, hvor også Seat har øget flot.
Som en af de få brancher i Danmark kan bilbranchen glæde sig over et marked i vækst og en rekord i 2012 på 170.610 solgte nye biler. Volkswagen Personbiler blev topscorer og tegnede sig for 11,9 procent af bilsalget med 20.195 solgte biler - 4000 biler foran Toyota på andenpladsen. VW bevægede sig dermed 19 procent frem i forhold til 2011, hvor VW også lå som nummer et.

En virkelig højdespringer på salgslisten er Kia, der har bevæget sig fra en 13. plads i 2011 til en 6. plads i 2012 med 10.979 solgte nye personbiler sidste år.

Fra Kia Import Danmark A/S i Fredericia siger direktør Mogens Lyngsø, at man hos Kia-importøren er glade og stolte over den store fremgang til nu at have 6,44 procent af markedet med 10.979 biler mod 3,66 procent i 2011.

- Vores produkter har nok den største del af forklaringen, men forhandlerne skal også have en cadeau for at have oppet sig i forhold til at fastholde kunderne til genkøb. Der kommer dog også mange nye kunder i kurven, og det er et resultat af en lang strategi fra Kia for hele Europa. Vi har som mål at nå endnu højere salgstal og en bedre placering på ranglisten de kommende år, siger Mogens Lyngsø til Motor-magasinet.

Kia op, Hyundai ned

Kias vækst skyldes ifølge direktøren især den nye Picanto i A-segmentet og Rio i B-segmentet, hvor Kia ikke var repræsenteret i 2011, men i 2012 nåede en tredjeplads. Mellemklassebilen Ceed lå i 2012 status quo, indtil den nye model kom i efteråret, og det har allerede sat tempo på modellens salg.

I 2013 skal Kia i Danmark bruge ressourcer på at øge forhandlernes kompetencer, men om der også skal udvides i forhandlerstaben, vil Mogens Lyngsø ikke kommentere på.

At søstermærket Hyundai er gået 6,7 procent tilbage i salg fra en 7. plads i 2011 til en 8. plads i 2012 tilskrives især de lidt aldrende mindre biler.

100 procent Up for VW

Også Volkswagens har bevæget sig kraftigt som en målrettet strategi siden 2009, hvor VW noterede sig næsten historisk lave salgstal med blot 5,7 procent af totalmarkedet, der samtidig var i bund med blot 112.000 solgte biler.

Volkswagens vækststrategi bygger på tre søjler: At ændre kundernes prisopfattelse af mærket, at øge kundetilfredsheden samt at fastholde kundernes stabile gensalgsværdier.

- Den rejse, vi hos Volkswagen har været på de sidste år, hvor vi procentuelt er vokset med mere end 100 procent, er slet ikke slut endnu, siger Volkswagens danske direktør, Ulrik Schönemann, og fortsætter:

- De flotte tal, vi kommer ud med i 2012, forventer vi at gentage i det nye år. Alene Up tegner sig for 6,2 procent af det samlede danske bilsalg med 10.640 biler i 2012.

- Vi forventer, at vores vækst vil fortsætte i 2013 med Up og den helt nye Golf, der kommer som Variant (stationcar, red) fra efteråret, som vi har høje forventninger til - ikke mindst overfor firmabilkunderne. Vi er igen blevet det folkelige bilmærke med innovative kvalitetsprodukter, siger Ulrik Schönemann.

Det er Volkswagen-koncernens strategi, at man i 2018 vil være global markedsleder. Volkswagen leverede på verdensplan over fem millioner personbiler i 2012.

Herhjemme gik det i 2012 flot for konernens spanske mærke Seat, der udvider aggressivt og således kunne notere en fremgang på 77,8 procent - faktisk mere end hos Kia - og en placering som nummer 16 på Top-30 med 3648 biler mod en 20. plads i 2011.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093