23948sdkhjf

Reparation af udstødninger giver nye muligheder

Også den nyeste teknologi inden for dieselpartikelfiltre og katalysatorer slides og skal udskiftes eller repareres, og det åbner nye muligheder for værkstederne.
Stort set hver dag kommer der nyudviklede dele frem, som tages i brug inden for bilindustrien. Og selv om mange af dem har længere holdbarhed end tilsvarende tidligere dele, så slides de stadig eller kan gå i stykker, så bilerne skal på værksted og repareres og have udskiftet delene.

- Også bilernes efterhånden sofistikerede og komplette emissionsbegrænsende udstødningssystemer med elektronisk brændstofindsprøjtning, katalysatorer og dieselpartikelfiltre giver nogle interessante muligheder for værkstederne inden for service og reparation, siger salgsdirektør i Walker Danmark, Bernhard Nørby, som ser det som noget fascinerende ved at arbejdet med biludvikling.

Dieselpartikelfiltre

Han nævner dieselpartikelfiltrene (DPF) som et godt eksempel. De er obligatoriske på alle dieselbiler efter 2009. Dieselpartikelfiltrets opgave er at opfange alle partikler i systemet, efter at udstødningsgassen har været gennem katalysatoren. Filteret opfanger og fastholder disse mikroskopiske partikler, indtil de kan afbrændes ved en regenerationsproces i bilen.

Millioner af biler på vejene i Europa er nu monteret med denne teknologi. Ved hver regenerering, der sker automatisk i systemet ved hjælp af motorstyringen i bilen, efterlades der lidt aske og rester. Asken bevirker, at filteret skal udskiftes efter 80.000 - 140.000 kilometers kørsel afhængig af systemets design og bilen kørselsmønster.

- Et dieselpartikelfilter, som benyttes i en bil med konstant skiftende temperaturer på udstødningsgassen, er normalt et aktivt filter. Det bliver regenereret ved intervaller, der bestemmes af, hvor meget filteret fyldes af partikler, og dette modtryk i systemet starter regenereringsprocessen, forklarer Bernhard Nørby.

Godkendte reservedele

Walker/Tenneco var en af de første globale leverandører, der kunne tilbyde DPF-teknologier til bilfabrikkerne. Walker startede produktionen af filtre allerede i 2000 med leverancer til Citroen C5 og Peugeot 406 diesel personbiler. Andre kunder er nu blandt andet Audi, BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Jaguar, Smart, Volkswagen og Volvo.

- Ved at være tidlig med i udviklingen til bilfabrikkerne står Walker også stærkt, når det gælder reservedelssalget, hvor programmet hele tiden udvikles for at dække flere bilmodeller. Alle Walkers dieselpartikelfiltre er udviklet til bilproducentens specifikationer og er homologeret efter europæisk lovgivning. Ved at benytte dem får værkstedet ikke problemer med at have solgt ikke godkendte filtre. Desuden sikrer man sig, at hele emissionskontrol-systemet fungerer, som det skal, og overholder lovgivningen, påpeger Bernhard Nørby.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079