Trecylindret turbodrøm i Opel Adam
Motoren sætter, ifølge Opel og FDM Motor, der har prøvekørt motoren, ny standard for støj og vibrationer blandt andre motorer i samme størrelse - også i forhold til mange firecylindrede motorer i kraft af en balanceaksel i oliesumpen.
Drejningsmomentet i 1.0 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) er 166 Nm, der er til rådighed fra 1800 til 4700 omdrejninger, hvilket er højere og bedre end mange større motorer. Sammenlignet med Opels egen 1.6 liters benzinmotor uden turbo er benzinforbruget forbedret med 20 procent.
1.0 SIDI er den første motor i en ny motorfamilie fra Opel bestående af benzinmotorer mellem 1.0 og 1.4 liters slagvolumen. Alle motorer har avanceret teknologi med direkte indsprøjtning, variabel ventilstyring og letvægts cylinderblok udført i aluminium. Det endelige forbrugstal i Adam er endnu ikke opgjort, men Opel forventer et CO2-udslip pr. kilometer betydeligt under 100 gram.
Frem til 2016 introducerer Opel tre nye motorfamilier bestående af 13 nye motorer. Tidligere i år kom den første 1.6 SIDI til Astra og Zafira Tourer og en ny diesel 1.6 CDTI til blandt andet Zafira Tourer og senere følger andre modeller. Alle de nye motorer bygges på Opels fabrik i Ungarn ved Szentgotthard.