Økoråd til angreb på myter om elbiler
Regeringen gør elbiler ringere i CO2-kataloget, fordi luftforurening med ultrafine partikler ikke tæller med som gevinst.
Elbilen får en stedmoderlig placering i regeringens virkemiddelkatalog. Forlængelse af nulafgiften for elbiler til 2018 og indførelse af afgiftsfritagelse for hybridbiler er blandt de højthængende frugter i transportsektoren, hvor selv billige forslag til CO2-reduktion er dyre i forhold til andre sektorer.
Sekretariatsleder Christian Ege, Det økologiske Råd, kritiserer regnestykket, fordi fordelen ved fjernelse af ultrafine partikler ikke er med.
- Det er den væsentligste faktor i luftforurening, men den medtages ikke, fordi der ikke er en EU-grænseværdi. Derfor undervurderer man omkostningerne ved luftforureningens sundhedseffekter, beklager Christian Ege.
Staten taber ved bedre klima
Statens indtægtstab er et vigtigt element i beregningerne. Jo bedre et virkemiddel virker, desto værre er det for statskassen at spare på benzin og diesel, kritiserer han. Landbrugets udledning af drivhusgasser er ikke pålagt afgifter, og derfor fremstår CO2-reduktioner som ufordelagtige i transportsektoren i forhold til landbruget.
Christian Ege er også utilfreds med, at regeringen på forhånd afskriver sig afgiftsstigninger, som ellers er blandt det mest effektive. Han foreslår såkaldt intelligent tilbageførsel, hvor nye afgifter føres tilbage til sektoren som tilskud eller rabat.
- Elbiler en vital brik i fremtidens energisystem. Alligevel møder elbiler stor modstand. Konferencen gør op med myterne om elbiler og sætter fokus på, hvordan vi får flere elbiler på vejene, siger Christian Ege.