23948sdkhjf

Da NCAP-stjernerne røg sig en tur

Sikkerheden i en forkert genopbygget VW Passat viste sig skræmmende ringe efter en tysk crashtest.
Det er bestemt ikke ligegyldigt, om værkstederne følger bilproducenternes anvisninger for korrekt opretning og genopbygning af skadede biler. Det viser en crashtest, der netop er blevet gennemført på en VW Passat i Tyskland.

Gennem tæt samarbejde med sin tyske søsterorganisation ZKF, organisationen for de frie karrosseriværksteder i Tyskland, har danske SKAD etableret samarbejde med KTI – Køretøjsteknisk Institut i Tyskland, som gennemfører forskning i skadesreparation og trafiksikkerhed.

KTI har i samarbejde med ZKF gennemført undersøgelser af, hvordan ukorrekt opretning kan skade bilens struktur, og dermed passagererne.

I undersøgelsen blev en VW Passat B6 påkørt fra siden for at undersøge de følger, en sådan påkørsel medfører. Herefter blev skaden oprettet efter en tidligere reparationsmetode for Passat type B4 (årgang 1993-1997) - det vil sige efter den typiske reparationsmetode, mange danske værksteder anvender i dag. Skaden blev oprettet uden at tage hensyn til VWs krævede reparationsmetode for B6 modellen.

Skræmmende resultat

Efter at bilen var fuldstændigt sat i stand og lakeret, så ingen ville kunne se, at reparationsmetoden var forkert, gennemførte KTI en ny sidepåkørsel med præcis samme påvirkning som før under kontrollerede forhold for at finde frem til, hvilke konsekvenser den ikke-korrekte reparationsmetode har på bil og passager.

Resultatet var skræmmende og dokumenterede den forøgede skade, som en ukorrekt reparation forårsager på både passager og bil. Konklusionen var klar: NCAP stjernerne røg sig en tur!

Får konsekvenser

Resultaterne af undersøgelsen har medført en væsentlig omstilling hos de frie reparatører i Tyskland i forbindelse med Eurogarant standarden, der har sat ekstra fokus på korrekt opretning.

- I SKAD går vi samme vej i Danmark, da mange frie karrosseriværksteder og deres pladesmede har en bred erfaring, som kommer til at danne grundlag for en specialisering af medlemsvirksomhederne, udtaler Thomas Krebs, direktør i SKAD.

Motor-magasinet bringer snarest hele testen beskrevet mere detaljeret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078