D.A.F.: Roadpricing løser ikke trængselsproblem alene
I en kommentar til det nye udkast af Trængselskommissionens rapport, fastslår adm. direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening, Jens Brendstrup, at roadpricing ikke kan stå alene i løsningen af Danmarks trængselsproblemer.
D.A.F. henviser til, at Trængselskommissionen i sit udkast fremhæver landsdækkende GPS-styrede kørselsafgifter som det mest effektive middel mod trængselsproblemerne. Kommissionen anslår, at den samlede effekt på landsplan af dens foreslåede initiativer vil betyde, at der dagligt vil blive tilbagelagt 35.000 færre ture i bil. Til gengæld vil der ifølge rapporten blive kørt 39.000 flere ture med det offentlige, mens 30.000 flere ture vil dagligt blive tilbagelagt på cykel.
- Det er nogle meget optimistiske beregninger. Jeg vil gerne se det, før jeg tror det. Al erfaring viser, at danskerne sætter stor pris på den frihed, som deres bil giver dem. Bilen er blevet en integreret del af familien og deres hverdag i Danmark. Trængselskommissionens ønsker til et Danmark med den kollektive trafik i højsædet kan blive meget generende for alle, der ikke lige bor i de store byer, mener Jens Brendstrup.
D.A.F. afviser dog ikke ideen om differentierede kørselsafgifter, så længe der netop bliver taget højde for, hvor og hvornår en bil kører på de danske veje. Men det er afgørende, at kørselsafgifter ikke bliver en ny afgiftsskrue på privatbilismen.
- Det giver god mening at flytte afgifterne fra købet over på brugen af bil især hvis det grønne aspekt tages med. Kan man på den måde sikre en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, der også inddrager registreringsafgiften, støtter vi det varmt, fastslår Jens Brendstrup.