23948sdkhjf

AutoProff - et dating-bureau for engrosbiler

Det skal være nemt, overskueligt og ikke mindst billigere at handle med engrosbiler, lyder det fra firmaet AutoProff, der 1. oktober lancerer en ny engros-portal.
Mens EngrosFaxen og andre bilauktionsites deler engroshandler imellem sig, skal alt engrossalg fremover samles hos AutoProff. Det mener i hvert fald direktøren og idémanden bag den nye spiller på markedetet, Jesper Ratza, der har arbejdet intenst med at virkeliggøre ideen det sidste år. Han er blandt andet uddannet biløkonom og har været 18 år i bilbranchen. Den nye engroside er bygget op omkring en applikation til smartphones, hvor forhandleren på under fem minutter kan oprette en bil til salg, ligesom køberen kan byde direkte fra mobiltelefonen.

- I min tid i bilbranchen har jeg følt, at der har været behov for et mere professionelt, gennemsigtigt og ikke mindst nemt system til handel med engrosbiler. Jeg har længe haft ideen om, hvordan det skulle udføres, og nu er mobilteknologien så blevet god nok til, at vi kan lancere det, siger Jesper Ratza, der fremhæver især én funktion ved det nye system.

- En vigtig ting for os har været at gøre det nemt at bruge. Derfor har vi, efter længere tids udvikling, fået opkoblet systemet på DMR, så når en auktion skal oprettes, indtastes blot registreringsnummeret, og så finder vores app selv bilens staminformationer frem, siger Jesper Ratza.

Nationalt marked

Udover applikationen kan AutoProff også bruges fra computeren. Prisen for at få adgang til systemet varierer fra 149 til 599 kroner i månedligt abonnement alt efter, hvor stort firmaet er. Derefter koster det 49 kroner at oprette en annonce eller 99 kroner for at få en bil på auktion. Det er gratis at købe biler, og sælger bliver heller ikke opkrævet et salær.

AutoProff, der er oppe på fem ansatte, er kun formidleren i systemet. Køber og sælger aftaler efter endt auktion, hvordan betaling skal foregå, men AutoProff kan igennem et samarbejde med Dansk Autologik hjælpe med at finde en transportløsning, hvis bilen eksempelvis skal fragtes fra Skagen til Rødby.

- Vi ser som selv lidt som et datingbureau for engrosbiler, og vores mål er at forbedre og forandre engros-handlen. Vi vil gøre det muligt at handle nationalt i stedet for kun regionalt. I øjeblikket har 2000 brugere tilmeldt sig systemet, men i fremtiden håber vi på i alt 4000-5000 brugere og 10.000 bilsalg årligt, vurderer Jesper Ratza.

Inden længe vil det ikke kun være danske bilforhandlere, der byder på bilerne hos AutoProff. Med en tysk partner er de nemlig ved at udvikle deres program til det tyske, østrigske og schweiziske marked. Her vil i alt 1000 forhandlere blive tilknyttet systemet, og de vil så kunne sælge og købe biler i Danmark.

Ny auktionsmodel

Det dansk udviklede system har haft ni pilotforhandlere til at teste systemet, der kun er tilgængeligt for professionelle i autobranchen. Og det er igennem kontakten med de fremtidige brugere, at de har fået en anderledes tilgang til, hvordan auktioner skal foregå.

- Vi har været i dialog med forhandlere i et halvt år. Her har vi fået input til systemet og har fundet frem til, at den optimale auktionstid er 48 timer i stedet for de normale syv dage, da vi ved kortere auktionstider opnår flere bud fra start. Vi forlænger heller ikke auktionerne ved sene bud, ligesom sluttiderne på auktionerne er tilpasset, så de udløber efter kl. 13, hvilket ifølge vores tests er det mest hensigtsmæssige for branchen, siger Jesper Ratza.

De første bilannoncer og -auktioner vil være at finde i AutoProffs app og på www.autoproff.dk fra den 1. oktober.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078