Endnu er der ingen biler på det europæiske marked, som benytter Combo 2-standarden, men Volkswagen og BMW lancerer biler med denne standard i slutningen af 2013.
- ABBs produktfilosofi på quick chargere er at understøtte alle masseproducerede elbiler, der følger åbne ladestandarder. Derfor er vi også klar med ladeinfrastruktur, der imødekommer EU-kommissionens ønske om en fælles europæisk standard, siger Per Rømer Kofod, vicepræsident for smart grids hos ABB i Danmark, som holder til i Skovlunde.
EU-Kommissionen har peget på Combo 2 som fælles ladestandard gældende fra 2017, men det får ikke ABB til at udfase CHAdeMO-laderne af produktprogrammet.
- Ser vi på antallet af elbilmodeller tilgængelige på markedet i dag og de kommende år, vil CHAdeMO fortsat have et forspring i forhold til både Combo 2 og 22kW AC Type 2. Derfor kan det forventes, at CHAdeMO biler fortsat vil strømme til markedet de kommende år. Det har ikke været et problem at køre både diesel- og benzinbiler, derfor ser jeg det heller ikke som et problem, at vi har flere ladestandarder, blot vi tilsvarende har kombi-ladere, siger Per Rømer Kofod.
Den første 50kW Combo 2 quick charger fra ABB forventes klar til levering ultimo juni 2013. Herefter følger endnu en 50kW kombi-quick charger med to stik; Ét CHAdeMO og ét Combo 2, og sidst på året forventes af følge i en udgave med yderligere et tredje stik, 22 kW AC Type 2.