23948sdkhjf

FDM: Pas på dyre garantiforlængelser ved bilkøb

Længere bilgarantier er et indsatsområde for bilistforeningen FDM, men det er garantiforlængelser modsat også for autobranchen, der gerne sælger tillægsgarantier som en ekstra ydelse. Tilkøb af en garantiforlængelse i forbindelse med bilkøb kan være en god idé og giver ekstra tryghed, mener FDM, men langtfra alle dækninger er dog lige gode, påpeger foreningen. I septemberudgaven skriver medlemsbladet Motor om fordele og ulemper omkring garantiforlængelser.

- De forskellige dækninger varierer fra bilmærke til bilmærke. Hos nogle forhandlere er der således mere tale om et forsikringslignende produkt med begrænset dækning, mens der hos andre er tale om en regulær forlængelse af fabriksgarantien. Det gælder derfor om at se sig for, og eventuelt få FDM til at læse aftalen igennem, inden man skriver under, siger leder af FDMs juridiske rådgivning, Per Alkestrup.

Hvad den længere garanti reelt dækker, er dog ikke det eneste, man som bilkøber skal være opmærksom på. Ofte er aftalerne også betinget af, at man binder sig til bilmærkets værksteder, og desuden nøje skal følge alle serviceplaner, hvilket ikke vækker FDMs begejstring.

- Det er svært at se den slags betingelser som andet end en måde at binde bilkøberne til egne værksteder med det mersalg af ydelser, det ofte giver. Derfor så FDM hellere, at den generelle reklamationsret blev forlænget til fire eller fem år, som tilfældet blandt andet er i Norge. Vi mener ikke, det er rimeligt, at man som forbruger selv skal betale for at få en ordentlig dækning, siger Per Alkestrup. Han pointerer, at garantiens længde også fortæller noget om producentens tillid til sit eget produkt.

Af samme årsag anbefaler FDM, at købere går efter biler med en garanti på minimum tre år eller 100.000 kilometer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062