23948sdkhjf

BMW og Lexus er vinderne

Loyalty Group har nu for 10. år i træk taget temperaturen på de danske, svenske og norske bilejeres oplevelse af deres bilmærke. Tallene viser en branche, som har formået at give tilfredsheden med forhandlere og værksteder et gevaldigt løft. En succeshistorie fra en branche, som har været hårdt prøvet gennem de seneste års finanskrise.
Der er ét budskab, der går igen, når Loyalty Group i disse dage afholder ledelsesworkshops med forhandlere og importører for at præsentere og evaluere resultaterne fra AutoIndex 2012: Et stort tillykke med den positive udvikling i kundernes tilfredshed, som branchen som helhed har formået at skabe. Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group uddyber:

- Ser vi på tallene er det tydeligt, at branchen som helhed er blevet bedre til at indfri kundernes forventninger - både hos forhandlerne og på værkstederne. Det betyder også, at det er blevet endnu vigtigere for de enkelte bilmærker at kunne sammenligne deres fremgang og resultater med resten af markedet.

BMW og Lexus er de store vindere

De store vindere i årets AutoIndex er Lexus i Sverige og Norge, mens BMW har overtaget førstepladsen fra Toyota i Danmark. BMW og Toyota har de seneste år været i skarp konkurrence om førstepladsen på det danske marked.

Det flotte resultat skyldes blandt andet, at BMW har formået at skabe fremgang i kundernes tilfredshed med forhandlere og værksteder, oplyser Loyalty Group.

Ifølge Jack Ruus, eftermarkedschef hos BMW Danmark, er det ikke en tilfældighed, at BMW har vundet sejrstrofæet. Han siger:

- Hos BMW arbejder vi målrettet på at sikre kunderne en premium-oplevelse hele vejen rundt - både med produktet og med vores værksteder og forhandlere. Vi har iværksat en række nye tiltag på baggrund af sidste års AutoIndex-resultater, som vores kunder har oplevet som en mærkbar forandring. Det glæder os derfor at se, at BMW-kunderne anerkender vores indsats, og præmierer vores organisation med førstepladsen i dette års AutoIndex.

Det er første gang at Lexus deltager i AutoIndex, og bilmærket er kommet forrygende fra start med en førsteplads i både Norge og Sverige. Bilmærket hører ligesom BMW til i det eksklusive segment, men placeringen i AutoIndex afhænger langt fra kun af pris og hestekræfter.

- Placeringen i AutoIndex afspejler i hvor høj grad, kundernes forventninger bliver indfriet. Det gælder ikke kun i forhold til bilens egenskaber men også i forhold til oplevelsen hos forhandleren og værkstedet. Der er altså mange parametre, der spiller ind i forhold til den samlede placering i AutoIndex, siger Lars Jepsen, Loyalty Group.

Kundernes mening vejer tungt

Flere af de bilmærker, som ligger i toppen af dette års AutoIndex, har valgt at bruge resultaterne aktivt i deres markedsføring. De eksisterende kunders meninger og erfaringer vejer ifølge Jack Ruus tungt i markedsføringen, da de er med til at skabe troværdighed og tryghed omkring købet af bilmærket.

- I bund og grund er kundernes vurdering den bedste markedsføring, vi kan få. Vi kan fortælle om banebrydende ny teknologi, køredynamik og smukt design, men brugerne tester vores produkt hver eneste dag og kan stå inde for kvaliteten af bilen og den oplevelse, der følger med. Det er svært at stille spørgsmålstegn ved flere tusinde bilejeres vurdering - på den måde er AutoIndex med til at bringe troværdighed ind i BMW's markedsføring, siger han.

Resultaterne fra AutoIndex bliver også præsenteret hvert år i en række branchemedier, herunder Motor i Danmark og Norge og Vi Bilägare i Sverige og har ifølge Loyalty Group opnået status som branchestandard. Undersøgelsen har også været omtalt i en række landsdækkende medier og i TV2´s program "Go Morgen Danmark" , som satte fokus på de store vindere og tabere i årets AutoIndex.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063