23948sdkhjf

Markant renere biler

De nyeste tal fra Trafikstyrelsen viser, at de nye danske personbilers gennemsnitlige brændstofforbrug fortsat er faldende. Fra 2001 til 2011 er CO2-udledningen faldet med 28 procent.
Person- og varebilerne står for cirka 70 procent af transportsektorens CO2-udledning, og dette tal kan begrænses ved blandt andet at efterspørge biler i bedre energiklasser. Trafikstyrelsen har lavet forskellige tiltag for at oplyse danskerne om, hvordan de sænker deres brændstofforbrug. De seneste to år har Trafikstyrelsen blandt andet kørt en storstilet kampagne for energimærkning af biler for at få danskerne til at holde fokus på energiforbruget, når de vælger ny bil.

Fra 2001 til 2011 er den gennemsnitlige CO2-udledning for en ny dansk personbil faldet fra 173 gram per kilometer til 125 gram per kilometer i 2011. Det vil sige, at den gennemsnitlige CO2-udledning fra nye biler er faldet med 28 procent i løbet af de sidste 10 år – og cirka 1 procent i forhold salget i 2010. I EU havde Danmark i 2011 den tredje laveste gennemsnitlige CO2-udledning for nye personbiler, kun overgået af Portugal og Malta.

Faldet skyldes både bilindustriens anstrengelse for at udvikle nye - og forbedre de eksisterende - teknologier, og at forbrugerne efterspørger mere energivenlige biler, oplyser Trafikstyrelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078