23948sdkhjf

Siim Kallas skaffer værksteder ekstra synsarbejde

EU-Kommissionen foreslår, at biler synes hvert år efter seks år.
EU-Kommissionen foreslår en stramning af de periodiske bilsyn, som indfører étårige syn for personbiler og mindre varebiler over seks år. Samtidig kommer motorcykler, scootere og knallerter med i EU’s synsdirektiver. Det betyder ekstra 800.000 syn herhjemme.

Over halvdelen af Danmarks eksisterende personbilpark på 2,2 millioner personbiler omfattes af forslaget. Gennemsnitsalderen for danske personbiler er 9,3 år. De ekstra syn vil ifølge Kommissionens skøn koste danske bilejere cirka 335 millioner kroner.

Transportkommissær Siim Kallas afviste ellers den nu foreslåede stramning, da han under sit besøg i København den 18. juni kommenterede lækkede oplysninger om bilsynspakken.

- Vi har forskellige diskussioner, men intet er besluttet. Vi ønsker ikke at øge byrden for vore egne befolkninger. Der er begrænsede ressourcer, og jeg tror ikke, at der kommer en kraftig udvidelse af de periodiske syn, sagde Siim Kallas til Motor-magasinet.

Tredje syn fremrykkes

Synspakken vil redde 1200 menneskeliv om året og give 36.000 færre færdselsulykker i hele EU, lyder den estiske kommissærs begrundelse for at fremrykke det tredje syn med et år. Det første syn foretages fortsat efter fire år, og det næste besøg i en synshal er to år senere. Den såkaldte 4-2-2- model strammes til 4-2-1.

Det typiske for EU-landene er 4-2-2 (som Danmark). Til sammenligning har Storbritannien, Østrig og Sverige 3-2-1, mens Tyskland og Finland har 3-2-2. Ungarn har 4-3-2-2.

Tekniske standarder

Det store kraftspring er på den tekniske side. EU-Kommissionen vil indføre standarder for testudstyr og testmetoder for bilkategorierne op til 3,5 ton, og de ligger formentlig på tysk niveau. Tillige stilles krav om uddannelse og kvalifikationer for at udføre bilsyn, der peger mod skabelsen af et europæisk synsmarked.

Kilometertællerens visning skrives ned ved hvert syn. Det er første skridt mod et senere forslag om et europæisk kontrolsystem af km-tællere, der skal imødegå manipulation ved handler med blandt andet importerede brugtvogne. Denne database – eller adgang til nationale databaser - vil tillige åbne for anerkendelse af synskontrolattester i hele EU.

Endelig indføres regler for risikobaserede synsrazziaer af biler under 3500 kg med tilhørende belønningssystem. Erhvervskøretøjer stilles en lempeligere behandling i udsigt ved vejsiden, hvis de har en god synshistorie.

Bilsynspakken er i høring hos medlemslandenes regeringer og parlamenter til 13. september. Derefter skal det behandles af de 27 medlemslande i ministerrådet og EU-parlamentet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079