23948sdkhjf

Værkstedet, det er Torben

Nordiske kolleger fik ideer med hjem om sjove radiospots og anden markedsføring, lagerstyring og værkstedsdrift, der har ført Nordjysk Diesel-Elektro frem til dagens succesforretning.
"Værkstedet, det er Torben?" – lyder indledningen til en stribe radioindslag i Aalborg Lokalradio, der har givet pote. I bedste Lars Larsen-stil fra Jysk har Torben Hansen formået at få personificeret og udviklet sin virksomhed Nordjysk Diesel-Elektro A/S så flot, at han nu deler ud af sine ideer og viden. Forleden var en delegation af nordiske kolleger på besøg for at suge til sig.

Nordjysk Diesel-Elektro A/S har eksisteret i 52 år, og de seneste 11 år med Torben Rosenstand Hansen som indehaver. Omsætningen er i hans tid steget fra 16 millioner til i dag 38 millioner kroner årligt. Virksomheden er Bosch diesel center/Bosch Car Service værksted og beskæftiger 33 mand, der reparerer kundebiler, fejlfinder og tester for andre værksteder samt sælger i hobetal af dieseldele.

De nordiske kolleger var især interesserede i at høre om virksomhedens setup af den populære hotline til værksteder samt den smidige logistik af bytte-dele til værksteder, som ikke rigtig har vundet indpas i Norge og Sverige – selv om markederne her er endnu mere domineret af dieselbiler end herhjemme med en andel på 75 procent i begge broderlande.

Dyre lærepenge

Torben Hansen fortalte, at han tjener mere på testcentret end på værkstedet, idet der altid er problembiler fra andre værksteder – som får rabat på reservedele. Væksten her er gået fra en til otte mand på 11 år, de sidste to år er det gået rigtig stærkt.

- Men jeg vil ikke undvære nogen af delene i virksomheden, da værksted, testcenter og salg af dieseldele supplerer hinanden godt. En opstart af et testcenter kan give dyre lærepenge, især fordi det jo drejer sig om problembiler, andre værksteder har opgivet, så faktureringen nogen gange må være en time, selv om fejlsøgning og reparation har taget fire, fortalte Torben Hansen. Han tilføjede, at værkstedskunderne har haft fuld forståelse for, at Nordjysk Diesel-Elektro var nødt til at starte som Bosch Car Service værksted til slutkunder, da test- og dieselsalgsdelen ikke alene kunne brødføde virksomheden i udviklingsfasen.

Der er en jobskifteordningen i virksomheden for at pleje de ansatte med ønsker til udvikling og omstilling.

Anekdoter og budskaber

På grund af dieselbilernes øgede markedsandel er konkurrencen øget tilsvarende på værksteds- og testcentersiden. Det får Nordjysk Diesel-Elektro til at skærpe markedsføringen.

- Nu skal vi være endnu mere fremme i skoene og har senest markedsført en prisgaranti, sagde Torben Hansen, der bruger store summer og intern krudt på markedsføring. De lokale radioindslag, hvor studieværten også interviewer Torben Hansen om dagens pudsige værkstedsanekdote, har betydet rigtig meget for omsætningen.

Hjemmelavede reklame-flyers til lokale værksteder og til store ålborgensiske virksomheders ansatte fortæller om fordelene ved henholdsvis testcentret med udlån af specialværktøj og hente-bringe servicen til Bosch Car Service-værkstedet. Erfaringen er, at specifikke budskaber slår bedst igennem.

- Og pak Janteloven væk og fortæl, at I er den bedste og eneste på eventuelle felter – gerne med gode slaglines såsom "Vi servicerer uden ventetid". Men selvfølgelig kun, når I kan stå inde for budskabet, lød Torben Hansens melding til de nordiske Bosch-kolleger, der til Motor-magasinet sagde, at de havde fået mange gode ideer med hjem.

Men selv hos Nordjysk Diesel-Elektro er der plads til forbedring. Senest skal man have mere styr på de mange kontantkunders data, som man har forsømt i iveren på blot at følge bilens ID.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079