23948sdkhjf

Bilproduktion: Større fokus på økonomi og miljø

Som bilist får man hele tiden tips og forslag til, hvordan man kan spare på brændstoffet og gøre køreturen mere økonomisk og miljøvenlig. Men sandheden er, at mange finder det svært at koncentrere sig om vejen og brændstoffet på samme tid. Det er noget, som bilproducenter er begyndt at fokusere på, og som afspejles i de nyere modeller på markedet.
Flere og flere biler bliver udstyret med funktioner, der er med til at gøre kørsel mere miljøvenlig og økonomisk. Denne artikel fokuserer på to begreber, der afspejler den ’grønne’ tankegang, bilproducenter verden over benytter i fabrikationen af nye modeller. Talen er om ’Economy Mode’ funktionen og hybridbilen.

Economy Mode

Economy Mode er en funktion, eller rettere en samling af funktioner, der lader føreren tage kontrol over bilens brændstoføkonomi ved at tage kontrol over bilen selv. Disse funktioner kan omfatte automatisk slukning af de ikke-essentielle elektriske systemer (for eksempel radio og elruder), eller ændring af transmissionen og brændstof efter behov på et givet tidspunkt.

For ikke mange år siden var Economy Mode meget sjældent, kun de færreste biler var udstyret med et. I dag er det benyttet i hver anden bil, der bliver produceret. Lige præcis hvilke funktioner der er del af Economy Mode sammensættes af producenterne, og hver især fokuserer de på de egenskaber, de ser mest nyttige. Peugeot har Eco Mode som standard i flere af deres modeller, mens for eksempel Toyota Prius og Honda Jazz Hybrid har en ’øko-knap’, hvor føreren selv bestemmer om det skal være Eco Mode eller ikke. Men de fleste producenter hævder, at Eco mode kan hjælpe med at forbedre brændstoføkonomien med fem til 10 procent. Det er selvfølgelig kun baseret på vurderinger idet, at det varierer fra for eksempel landevejskørsel og bykørsel.

Hybridbilen

Mens el-bilen endnu ikke er et helt så sædvanligt syn på de danske veje, er hybriden ved at blive et mere populært valg for mange danskere. Hybridbiler er en meget mere miljøvenlig løsning til for eksempel bykørsel, hvor dieselbiler, der dog er lige så miljøvenlige og økonomiske, ikke egner sig til de korte strækninger, idet filteret hurtigt bliver stoppet til.

Samarbejdet mellem brændstofmotoren og elmotoren udgør et mere effektivt forbrug, samt et udslip af CO2 samsvarende til dieselmotorerne. Selvom Danmark på nuværende tidspunkt ikke oplever den helt store import af hybrider i forhold til andre lande, er det noget, der helt sikkert vil gøre om sig i kommende år.

Hvis man ser på andre lande, lå salget af hybrider i Japan på næsten 20 procent i maj 2012, og i Japan alene udgjorde hybrider cirka 46 procent af Toyotas salg og 25 procent af Hondas i samme måned. Brug af hybrider er også ved at vinde frem i Europa og hos vores naboer. I Tyskland stiger populariteten af hybriden, og flere tyske bil-modeller bliver tilgængelige i en hybridversion, for eksempel Audi’s A6 model.

Større krav om nationers formindskelse af CO2-udslip, samt de skærpede krav til dieselmotorerne kommer helt sikkert også til at påvirke den danske import af hybridbiler.

Der bliver forsket hele tiden

Med større fokus på miljøet, er bilproducenter tvunget til at følge de skrappe regler regeringer verden over sætter for produktion af biler. De miljømæssige konsekvenser er i større fokus nu end det nogensinde har været, og det afspejles på de modeller, der bliver importeret til landet. Producenterne benytter sig dog af disse nye omstændigheder til at fremme nytænkning inden for produktion og design. Der bliver hele tiden forsket i nye funktioner, der kan spare brændstof og sikre en mere økonomisk og miljøvenlig kørsel. Hybridmotorerne bliver konstant forbedret, så de kan udføre deres ypperste og føje de krav der sættes til produktion af nye motorer.

Foruden det at føje de skrappere krav, er det at være ’grøn’ også en meget effektiv markedsføringsstrategi idet, at der er mere bevidsthed om miljøet og konsekvenserne af en moderne livsstil. Med alle disse forskellige faktorer på spil er det sikkert at sige, at vi kommer til at se mange flere innovationer fra bilproducenterne i fremtiden.

Kilde: Annika Christensen, Omruk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.712