23948sdkhjf

Materiale med i skadesopgørelse

Teknisk vejledning vedrørende MIG lodning.
Kvalitetsdiskussionen raser, og taksatorer fjerner nødvendigt materiale fra skadesopgørelsen uden accept fra værkstedet, oplyser SKAD-direktør Thomas Krebs og peger på teknisk vejledning vedrørende MIG lodning med AIRC Tips som kilde samt godkendt af Solera/Audatex.

- Flere og flere bilmærker kræver en moderne MIG pulsloddemaskine til fastgørelse af karrosseridele. Her kan der for eksempel nævnes VW Scirocco fra 2009 og frem, når en bagskærm skiftes. Skarring af bagskærmen skal ske 300 mm under taget i B- og C-stolpen og ved knæstykket i dørpanelet, forklarer han og tilføjer:

- Efter punktsvejsning ved døren, i bagvinduets underkant og ved den bagerste kofanger skal der herefter loddes med en speciel MIG tråd. Ydermere skal der anvendes en 2-komponentlim med bestillingsnummer DA 180 KD3 A2, der skal anvendes i hele hjulkanten. Vær ligeledes opmærksom på at lyddæmpningen i C-stolpen udskiftes som krævet af fabrikken.

- Når materialer ikke forefindes i Autotaks programmet, skal der oprettes et 1000 nummer, hvor materialerne angives korrekt efter forbrug. Forsikringsselskaberne kan kontrollere mængden af materiale, der anvendes, men kan af trafiksikkerhedsmæssige årsager ikke tillade sig at tage materialeforbrug ud af en skadesopgørelse, fordi dette betyder, at et værksted ikke kan oprette en skade korrekt i forhold til forskrifterne, som alle selskaber henviser til, forklarer Thomas Krebs.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094