23948sdkhjf

Dansk fokus hos Pirelli

Nu skal Pirellis globale markedsandel også vise sig på det danske marked, bebuder Ole Riis Nielsen og Sven Leyens-Wiedau.
Efter en tidligere noget omskiftelig tilværelse i Danmark har den italienske dækproducent, som er verdens 5. største, nu valgt også at sætte øget fokus på det danske marked. Salget er gået pænt frem de seneste år, der er nu to personer dedikeret Danmark, og Pirelli har netop meldt sig ind i den danske dækimportørforening.

Indtil for fire år siden hørte Pirelli i Danmark under Pirelli Nordic i Stockholm, men siden har Danmark refereret direkte til Pirelli Tyskland med distribution af dæk fra Frankfurt og marketingstøtte og anden support fra München. For godt tre år siden blev den erfarne dækmand, Ole Riis Nielsen i Århus, ansvarlig for Danmark.

- Og vi har de sidste tre år haft en stor salgsfremgang i Danmark. Faktisk har vi fordoblet vores salg hvert år, men det har været en hård kamp. Vi er nu for alvor ved at etablere os som en spiller i Danmark med en stigende retmæssig andel, set i forhold til den globale markedsandel på cirka ti procent, fastslår Ole Riis Nielsen, som nu kan dele den danske indsats med endnu en medarbejder på fuldtid.

Hans chef for Pirelli Danmark er således tyske Sven Leyens-Wiedau, 42 år, som har været hos Pirelli Tyskland i 11 år – de første otte år inden for marketing og siden salg. En af hans fordele er, at han taler dansk, da han som 7- til 12-årig boede i Danmark, fordi hans forældre boede i Danmark, hvor hans far arbejdede i et luftfartsselskab.

Hans dansk er smule rustent efter 30 år, men det skal nu børstes af, da han fra 1. oktober forlader sine sidste tyske kunder for udelukkende at fokusere på de danske.

- Jeg flytter ikke til Danmark, men jeg vil være i landet hver anden uge. Jeg er klar til mindst tre år på det danske marked. Det handler om at få kontinuitet – det er kodeordet for os begge, fastslår Sven Leyens-Wiedau.

Øget marketing-indsats

- Vi er i gang med at opbygge kontakter til bilimportører og –forhandlere i Danmark, ligesom vi løfter kontakten til leasingbranchen. Vi har allerede kontrakter med Nordania og ALD, men får nu også med LeasePlan og Arval. For os handler det om at lette salget til vores forhandlere og om at give dem redskaber, så de lettere kan sælge dækkene til kunder – blandt andet vis special-kampagner, konkurrencer og ved at trække på Pirellis image med kalender og Formel 1-engagement. Vi er i fuld gang med at forberede øget markedsføring i 2013, forklarer Sven Leyens-Wiedau.

Pirellis største kunder i Danmark er dog fortsat Strini, NOGI og Viggo Laursen.

Ole Riis Nielsen peger på Pirellis store OE-forankring og massive investering i leverancer til eksempelvis den tyske bilindustri.

- Det skaber et bredt sortiment, men også med klar miljø- og øko-fokus. Pirelli står jo klassisk set på tre ben: Miljørigtighed, sikkerhed og passion, fastslår han.

- Vi har netop meldt Pirelli ind i dækimportør-foreningen, fordi vi ønsker at være en etableret del af den danske dækbranche. Det giver os også politisk indflydelse, ligesom vi kan give vores input samt gøre vores job mere professionelt, forklarer Sven Leyens-Wiedau.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078