Forhandlere og staten taber på ny dieselafgift
Bilkøb flytter over til benzinbiler og mindre dieselbiler, forudser D.A.F.
Anledningen var forslaget i skattereformen om forhøjelse af dieselafgiften, mens man venter på en egentlig afgiftsreform.
To andre bevægelser som følge af afgiftsændringen er køb af en mindre frem for en mellemstor dieselbil eller køb af en brugt bil frem for en ny.
Hybridbiler bør tilgodeses
- Vi talte også imod den ensidige satsning på elbiler. Hybridbilerne er en teknologi, som fabrikkerne kan levere, og der vil være et marked for dem, hvis afgifterne blev sat ned. I den store afgiftsomlægning, som alle taler om, vil de komme ned i et attraktivt prisniveau, siger Jens Brendstrup.
- Hvis man ikke laver den store omlægning, bør man lave en særordning for hybridbiler. Der findes allerede miljøteknologier eksempelvis hybrid plug-in, der kan reducere CO2-udledningen markant og fungere som afsæt for el- og brintbiler, slutter Jens Brendstrup.
Lovforslaget forlænger nulafgifterne for el- og brintbiler i tre år til og med 2015, mens mellemformer stadig pålægges fuld afgift.
Mindre NOx i 2015
Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) køber ikke miljøargumenterne længere per liter og mindre CO2 - for dieselbiler. Han medgiver dog, at nye dieselbilers udledning af NOx stort set kommer ned på benzinbilers niveau, når EUs grænseværdier skærpes i 2015.
Folketinget ventes at vedtage afgiftsforhøjelserne den 13. september. Skattereformen er aftalt mellem regeringen (S, R og SF) og Venstre og Konservative.