Branchen står sammen mod ændrede ruderegler
De nye synsregler fra 1. juli møder modstand fra flere brancheforeninger, der i fællesskab igen har sendt et høringssvar til Trafikstyrelsen.
Organisationerne bag den fornyede henvendelse er desuden Danmarks Automobilforhandler Forening (D.A.F.), Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD), Foreningen af Auto- og industrilakerere (FAI), Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere (SKAD), Dansk Autogenbrug (DAG) og Dansk Bil-Forhandler Union (DBFU). Rudeproducenterne Pilkington Automotive og Carglass / Belron tilslutter sig den nye henvendelse.
Det nye høringssvar er fremkommet efter et dialogmøde 4. juni hos Trafikstyrelsen. I svaret skriver brancheaktørerne, at de finder det bemærkelsesværdigt, at det i høj grad var repræsentanten fra den store synsvirksomhed Applus, der besvarede spørgsmål på mødet - ikke Trafikstyrelsen.
"Vi må anse Applus som del af en interesseorganisation hvorfor vi er betænkelige ved manglen på dokumentation bag de besvarelser, der fremkom på spørgsmål der blev stillet, og på de synspunkter der fremførtes på mødet", lyder henvendelsen til Trafikstyrelsen.
Uenige i felter
I sit nye høringssvar fremlægger brancheaktørerne derimod omfattende dokumentation for de forslag til ændringer af de nu gældende synsregler, aktørerne gerne ser udført.
Blandt andet anfører aktørerne, at det bør være rudens viskerfelt, der danner baggrund for en vurdering af reparerede og ureparerede skader i ruden. Desuden er aktørerne ikke enig i opdelingen af ruden i et A, B og C felt og foreslår A-feltet ændret, ligesom C-feltet bør slås sammen med B-feltet. A-feltet må ikke indeholde reparerede fejl, mener brancheaktørerne, ligesom der børe være angivet et konkret antal tilladte fejl af en vis størrelse andetsteds for ikke at overlade noget til fortolkning på det nu liberaliserede synsmarked med frie synshaller. Der bør være fotodokumenterede eksempler for at modvirke fortolkning, mener brancheaktørerne. Eksempelvis kan et stenslag med to revner, der efter reglerne er for stort, efter reparation blive til to revner, der får en acceptabel længde, ifølge de nu gældende regler.
Fugt i folien
Et dokument i høringssvaret fra den store folie-producent Saflex viser, at styrken i en forrude når et uacceptabelt og kritisk lavpunkt ved et fugtindhold på blot én procent, når fugt trænger ned gennem et urepareret stenslag til PVB-folien i den laminerede rude. Misfarvning af PVB-folien sker imidlertid først ved et fugtindhold på to procent. Det bør få betydning for synsreglerne omkring krav til accepterede revner, anfører aktørerne.
Desuden er branchen ved at fremskaffe mere viden om teknologi til måling af rudeslid - Haze - til Trafikstyrelsen.
Brancheaktørerne bag høringssvaret har modtaget respons fra Trafikstyrelsen, som aktørerne netop nu er i færd med at besvare i en fremadrettet dialog med styrelsen om betydningen af køretøjers fastlimede ruder.
Se hele høringssvaret Klik her