Bilvask handler om at have en god kemi
Kemi til vaskemaskiner er i mange tilfælde et tillidsspørgsmål. Washtec ansætter en ekstra salgskonsulent.
- Vi oplever et større pres fra kunderne på service og information, så vi accelererer på det opsøgende salg, siger Finn Normann, salgskonsulent hos Washtec.
- De eksisterende kunder har naturligvis første prioritet, men vi vil jo også gerne nå mere ud til mulige nye kunder. Så nu vil vi betjene markedet med en ekstra mand.
- Det er to år siden, vi sidst har ansat en sælger. Martin Andersen er startet med at lære om vores produkter, men om tre uger regner jeg da med, at han "slippes fri" på egen hånd. Det er en mand med et grundigt kendskab til autobranchen, vi har ansat.
- Vi stillede os selv spørgsmålet, om vi ville have en juniorsælger eller, om vi skulle have en mand med erfaring.
Det blev en kombination, en 29-årig hos Washtec er junior i forhold til hans kommende kolleger, og så er Martin Andersen jævnligt kommet på autoværksteder og servicestationer på Sjælland og Fyn - de seneste tre år som repræsentant for Cartec, bilpleje og kemi og det bliver også hans primære distrikt i fremtiden.
All-inclusive
- Jeg er sikker på, at vi kan øge vores i forvejen store markedsandel, ikke mindst med tilbud til bilforhandlerne, siger Finn Normann.
Flere ønsker en vaskemaskine/hal med all-inclusive, og en stor del af Washtecs maskiner er i dag koblet op online, så problemer klares hurtigt i de allerfleste tilfælde.
På værksteder, hvor der er mekanisk personale, kan de meget selv, men især på servicestationer med kioskpersonale uden teknisk indsigt kan man i mange tilfælde vejlede online.
- Vi får mere tid til at komme ud til kunderne og tale om de problemer, de kan have med eksempelvis ældre vaskemaskiner.
Finn Normann fortæller om en situation, hvor en kunde fortæller, "at nu kan den gamle maskine ikke tørre mere", og så skal der ofte kun en mindre justering eller ændring af produkt til, så kører den igen og det kan udmærket være på kemi-sammensætningen.
- Det er altid en meget overbevisende demonstration.
Landeforskelle
Der er stor forskel på kemi, der skal anvendes til vaskemaskiner i Danmark og nord for. I Norge eksempelvis kører man om vinteren med pigdæk, som ridser asfalten op til støv, som så sætter sig på bilerne. Det kræver en anderledes kraftig kemi, end man bruger i Danmark og sydover i Europa.
Tidligere købte Washtec kemi af andre, men for fire år siden købte man den tyske kemifabrik Auwa, som var kendt på markedet i forvejen, og for to år siden kom Svenske Adekema ind i WashTec-gruppen. Adekema var en del af Flügger-gruppen og er en velkendt kemileverandør til både personbil- og lastbilvask i Sverige, Norge og Finland.
- De er begge specialister i kemi, de arbejder jo ikke med andet. Kemi til vaskemaskiner er i mange tilfælde et tillidsspørgsmål, og det kan kræve mange besøg eller endnu bedre personlige succesoplevelser.
- Kemi kan virke noget mystisk, som man jo ikke kan aflæse alene af deklarationen, men hvis man kan se et godt resultat og helst inden køb så tæller det virkelig.