23948sdkhjf

Batterier årsag til flest motorstop

Defekte eller afladede batterier er årsag til de fleste motorstop. Feriesæsonen står for døren, og det kan betale sig at tage et ekstra kig på batteriet inden ferien.
Når bilister på de tyske motorveje har behov for starthjælp, så skyldes det i 74 procent af tilfældene et defekt eller afladet batteri .

Dét viser den netop offentliggjorte tyske uheldsstatistik fra ADAC, der hvert år opgør årsager til uheld med biler på de tyske veje. Hvis den tyske uheldsstatistik kan overføres til danske forhold, så er der god grund til at tjekke batteriet inden feriesæsonen står for døren.

En normal levetid for et batteri er cirka fem år, men det varierer afhængigt af, hvor meget det bliver brugt – og hvordan det plejes.

- Det betaler sig altid at bruge lidt ekstra tid på at vedligeholde batteriet, så det ikke bliver slidt op før tid, siger Max Hemmingsen fra batteriproducenten Exide Technologies.

Gode råd

Man bør kontrollere, om batteriet overhovedet kan klare en sæson mere – inden det monteres.

- Tjek for synlige skader: Har batteriet været afladet, kan sulfatering give permanente skader, som eksempelvis ødelagte blyplader. Polerne kan være oxiderede. I værste fald kan batteriet være frosset i stykker, plastikken omkring batteriet kan være revnet, og syre kan være sivet ud. I disse tilfælde skal batteriet udskiftes.

- Tjek at batteriet er fuldt opladet: Inden man monterer batteriet, skal man sikre sig, at det er fuldt opladet.

- Batteriet kan som regel oplades uden problemer, men hvis det har været afladet i lang tid, er det ikke uden risici, da det kan have fået permanente skader, som ikke umiddelbart kan ses. Man kan forsøge at oplade batteriet med en god oplader, men hvis det ikke har nogen virkning, vil man sandsynligvis blive nødt til at investere i et nyt batteri, forklarer Max Hemmingsen.

- Rengør og smør: Et batteri, der har overlevet vinteren, har godt af lidt ekstra pleje for at opretholde ydeevnen. Man bør rengøre batteriet og smøre batteripolerne for at beskytte dem mod oxidering. Hvis batteriet kan åbnes, bør man også kontrollere væskeniveauet og efterfylde med destilleret vand efter behov.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078