Ikke normale tilstande før i 2020
500.000 autojobs er i fare, og bilproducenterne forsøger sig med nye tiltag for at holde gang i produktionen.
De afsætningsmæssige problemer hos PSA/Citroën og Peugeot samt Fiat kan måske koste omkring 500.000 ansatte jobbet i den nære fremtid. Problemerne rammer selvfølgelig også leverandørerne - for hver mistede ansatte i bilindustrien vil der typisk forsvinde mindst fire ansatte hos leverandørerne. Det øger antallet af arbejdsløse i branchen til 11,2 procent i de 17 nationer i EU, som fremstiller biler.
Fiat-Chrysler chefen Sergio Marchionne har været til møde med den italienske regering og udtalte forleden, at han kommer med en meddelelse i løbet af efteråret omkring Fiats kommende struktur og yderligere fabrikslukninger.
Ure og tøj
PSA ledelsen har tætte forhandlinger med den franske regering. PSA vil afskedige omkring 14.000 medarbejdere og lukke en fabrik ved Paris, og man forsøger sig nu med design af produkter, som ikke har meget med biler at gøre, for eksempel inden for ure, tøj og andet udstyr.
Renault har netop meddelt, at man udvikler biler i den højere ende af prisskalaen i de enkelte modeller. Der kommer for eksempel en helt ny Espace i næste generation allerede i 2014.
Samtidig har Opel travlt med at benægte forlydender i den tyske presse om, at man vil reducere med cirka 30 procent af medarbejderstyrken, men det ligger fast, at Opel har meget røde regnskabstal, der trækker GM"s regnskab ned.