Flere indfanges af skrotordning
Producentregister bliver krumtappen i handel med biler og udbetaling af skrotpræmie.
DPA-System står for Dansk Producentansvarssystem, der administrerer affaldsordningerne med elektrisk og elektronisk udstyr samt udtjente batterier og biler.
De Danske Bilimportører har hidtil sikret tilbagetagning af alle biler. Den nye bekendtgørelse mindsker den økonomiske hæftelse for DBIs medlemmer ved at sikre håndhævelsen over for alle producenter og importører, der markedsfører over 20 biler om året.
Kopi af attest
Blandt stramningerne er:
● Ophuggeren eller autoforhandleren skal udlevere en kopi af skrotningsattesten, når en bil sendes til ophugning.
● Distributører må ikke forhandle biler fra producenter og importører, som ikke står opført i producentregisteret.
● Man må kun modtage udtjente køretøjer, hvis man er godkendt og certificeret samt registreret hos Miljøstyrelsen.
Skrotbiler kan flyttes
Videre indføres en minimumsgrænse, så pligten til at sikre afleveringsmulighed for sidste ejer ikke gælder dem, der producerer eller importerer 20 eller færre biler om året.
Den nye bekendtgørelse giver ophuggere, som har flere modtage- og behandlingssteder, lov at overføre biler mellem sine lokaliteter på visse betingelser.
Værkstedsregler justeres
I autoværkstedsbekendtgørelsen ændres "impermeabel belægning" til "tæt belægning" for at sikre ensartethed i forhold til olieprodukter og gasser. "Tæt belægning" anvendes nemlig i branchebilag.
Paragraffen om afkast ved maskinelslibning er justeret, hvad angår afkasthøjden i forhold til bygninger inden for 50 meter.