23948sdkhjf

Danske reparatørforhold blandt de værste i Europa

Karrosseri- og autolakbranchens internationale organisation AIRC drøftede indsatsen mod konkurrenceforvridende forhold med paraplyorganisationen AFCAR.
Forsikringsselskaberne har væsentlig mere frirum i Danmark til at dominere autobranchen end i andre europæiske lande. Det fortæller direktør Thomas Krebs fra SKAD, Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark, efter forleden at have deltaget på generalforsamlingen for de frie karrosserireparatører og autolakerere i AIRC, Association Internationale des Réparateurs en Carrosserie, i Bryssel, hvor Thomas Krebs er bestyrelsesmedlem.

- Vi diskuterede forsikringsselskabernes magtanvendelse og dominerende stilling overfor reparatører, og forskelle i de europæiske lande. Det viser sig, at de danske forhold er nogen af de værste i Europa, hvor forsikringsselskaberne har væsentlig mere frirum end i andre lande. At tvinge værksteder til at reparere efter taksatorens anvisning ville være utænkeligt i mange lande. Specielt forholdet omkring skadesopgørelse i Danmark, hvor forsikringsselskabernes organisation Forsikring & Pension har en licens til det eneste program på det danske marked, får mange AIRC-delegerede til at ryste på hovedet. Spørgsmålet om hvorfor man i Danmark tillader sådant noget hos branchen blev stillet mange gange, fortæller Thomas Krebs.

Tyverisikring et problem

Også bilfabrikkernes forhalingstaktik i det politiske arbejde om adgang til oplysninger var på dagsordenen. Her blev der specielt emnet omkring adgang til tekniske data for de frie reparatører gennemgået grundigt. For at få et bedre billede af den politiske kamp i Bryssel fik generalforsamlingen besøg af generalsekretæren Sylvia Gotzen fra de frie reparatørers internationale hovedorganisation AFCAR. Sylvia arbejder også tæt sammen med Autobranchens handels- og industriforening, AUTIG, her i Danmark og deres europæiske organisation FIGIEFA, som ligeledes er del af AFCAR.

Hun forklarede hvordan AFCAR, der består af de internationale autoorganisationer AIRC, CECRA, EGEA, FIA, FIGIEFA og FIRM, arbejder i det daglige. Især de tekniske systemer SERMI, E-CALL, B-CALL og S-CALL blev forklaret nøje. Specielt SERMI, der regulerer adgang til tyverisikrede informationer, er gjort yderst vanskeligt, fordi bilfabrikkerne får flyttet flere og flere oplysninger under tyverisikringsområdet. Her skal et værksted både være certificeret og have adgang til en digital signatur, der blandt andet kræver en ren straffeattest.

Forvridende nødkald

De tre automatiske nødkaldsfunktioner fra forulykkede biler, der arbejdes med på verdensplan, omhandler blandt andet E-CALL (Emergency). E-CALL er indtil videre reguleret og skal først og fremmest ringe automatisk til 112 og herefter kontakte et værksted. Specielt værkstedskontakten er kritisk, da der her kan være tale om konkurrenceforvridning. Det samme gør sig gældende for B-CALL (Brake Down) og S-CALL (Service), der på nuværende tidspunkt ikke er reguleret ved lov.

Ligeledes er man ved at kigge på konsekvenserne på teleområdet, da alle biler bliver udstyret med et SIM kort. Spørgsmålet er, hvilke selskaber der får mulighed for at lave aftaler med bilfabrikkerne omkring roaming, da kunden dermed bindes til et teleselskab og ikke længere har frit valg. Fri konkurrence er dermed sat ud af kraft.

Det står klart, at AFCAR og AIRC har et stort arbejde foran sig for at forhindre en dominerende stilling af bilforhandlerne på service- og skadesområdet.

Udvidet international ISO

AIRC Internationale kvalitetsstandard Eurogarant fyldte også en stor del af dagsordenen. Lande som Holland, Tyskland, Schweiz og Østrig arbejder på en udvidet ISO certificering, som allerede anerkendes af en vigtig del af autobranchen.

En del østeuropæiske lande, der ikke er del af AIRC, har ansøgt om medlemskab for at få tilgang til Eurogarant. I Danmark er Eurogarant stiftet, og der arbejdes med etablering af kvalitetsstandarden indenfor skadesområdet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078