23948sdkhjf

Afgiftsforslag vil kvæle konkurrencen på elbiler

Regeringens forslag om at holde elbil-firmaer fri for elafgift får en hård medfart af virksomheden EVergreen, som producerer ladestandere til elbiler. Lovforslaget vil betyde en skævvridning af elbil-markedet, lyder det fra virksomheden.
Ifølge Jyllands-Posten den 2. oktober barsler skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) med et nyt lovforslag, som betyder, at elbil-firmaer som Clever og Better Place Danmark slipper for at betale elafgift af den strøm, som de sælger videre til elbil-ejerne.

Men lovforslaget er "stærkt konkurrenceforvridende" og vil være "hård ved den fri konkurrence på elbil-markedet", lyder det fra Jan Agnoletti, salgsdirektør i EVergreen – en af Danmarks førende producenter af ladestandere i elbiler.

- Som lovforslaget er udlagt i medierne, vil afgiftsfritagelsen for elbil-strøm kun gælde elbil-firmaer, som binder deres kunder til abonnementsordninger. Derimod vil en virksomhed som vores, som producerer ladestandere, som er åbne og frit tilgængelige for alle elbiler – også for Clever- og Better Place-kunder – ikke få noget ud af afgiftsfritagelsen, siger Jan Agnoletti.

- Det medfører en uacceptabel skævvridning af elbil-markedet, siger Jan Agnoletti.

Afgiftsfritagelse ved intelligent ladning

Jan Agnoletti mener dog, at det er yderst positivt, at regeringen nu vil se på en ændring af afgiften for elbil-strøm.

- Elbil-branchen har en kæmpe fælles udfordring i forhold til at overbevise danskerne om, at elbilen kan være et reelt alternativ til benzin- og dieselbilerne. Derfor har vi brug for alle de initiativer, der kan være med til at gøre elbilen attraktiv. Men løsningen er ikke at give operatørerne afgiftsfritagelse – hvis lovforslaget skal give nogen som helt mening, så er det elbilejerne, som skal holdes afgiftsfri, hvis de vel at mærke lader intelligent, siger Jan Agnoletti.

Derfor vil EVergreen til januar være klar med en ny intelligent SmartGrid-teknologi, som gør det muligt at oplade sin elbil, når der eksempelvis er overskudsstrøm fra vindmøller på elnettet.

- Udviklingen af SmartGrid-infrastrukturen er støttet af Energistyrelsen via EUDP (Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, red.), og derfor burde regeringen også være orienteret om, at teknologien er på vej. Når vi er klar med SmartGrid-teknologien til januar, kan man som elbil-ejer lade sin elbil derhjemme ved hjælp af overskudsstrøm, og derfor bør man som privat elbil-ejer selvfølgelig også have den samme afgiftsfritagelse som de store elbil-operatører, siger Jan Agnoletti.

EVergreen har netop opført den første ladestander med SmartGrid-teknologi i Thisted, men hvis ikke regeringen ændrer sit lovforslag, så kan det blive svært at udbrede den nye teknologi, erkender Jan Agnoletti.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094