23948sdkhjf

BG fuldender dieselfirkløveret

Århusianske BG Service Center satser på komplet reparationskompetence. Nu er den sidste Denso godkendelse på trapperne.
BG Service Center i Risskov ved Århus går i disse dage og venter på den sidste godkendelse fra Denso, den japanske producent af diesel indsprøjtnings udstyr. Når godkendelsen kommer, kan BG kalde sig for "Denso Injector repair center" – navnet dækker over autorisationen til autoriseret reparation af Denso commonrail injektorer.

BG har igennem flere år nu fokuseret på at udbygge sine diesel kompetencer fra som tidligere kun at renovere Bosch dieseludstyr til nu at stå på dørtrinnet til at kunne lave alle mærker dieseludstyr på værkstedet.

I forvejen er BG Service Center Bosch Diesel Center, men som det eneste i Danmark har BG valgt på autoriseret vis at tage de andre mærker ind også - VDO (tidligere Siemens), Delphi og Denso.

- Der er rigtig mange i markedet, som kan sælge de samme varer, og dieseldelene er blevet nemme at skaffe overalt i Europa, forklarer Allan Nørgaard, direktør for BG i Århus.

- Men vi skylder vores kunder at være ordentligt klædt på rent teknisk og have det rigtige udstyr til afprøvning og test, så derfor har vi valgt at være komplette, så vi nu autoriseret kan reparere alle mærker at dieselkomponenter – ja, faktisk så tror jeg, vi er det eneste værksted i Skandinavien, som besidder autorisation på alle mærker, fortsætter Allan Nørgaard.

Hård godkendelses procedure

På trods af det gode samarbejde med den danske hovedimportør, Axel Ketner A/S, er en stor del af autorisationen kørt direkte med Densos europæiske hovedkvarter i Holland.

- Proceduren omkring Denso injektor reparation er meget forskellig fra de øvrige fabrikanters. Der er meget skrappe krav til renlighed og orden – selv om de øvrige producenter også har strenge krav, så tager Denso proceduren alligevel prisen, udtaler Allan Nørgaard.

Men renligheden står ikke alene, derimod så skal den testbænk, som afprøver de renoverede Denso injektorer, kalibreres ind ved adskillelige test, som forløber over en periode på flere uger.

- Densos filosofi siger, at de injektorer, som renoveres på eftermarkedet, skal have samme standard, som hvis de kom af produktionsbåndet på Densos egne fabrikker. Derfor skal vi producere et antal enheder, som herefter sendes direkte til Denso i Japan, der afprøver dem og adskiller dem for at måle partikelindholdet per injektor, forklarer Allan Nørgaard.

Disse enheder er netop sendt af sted til Japan, så man venter spændt hos BG Service Center på svaret. Denne prøve er nemlig sidste skridt i den omfattende test- og godkendelses procedure, som BG har deltaget i sammen med Axel Ketner og Denso siden oktober 2011.

Når godkendelsen foreligger, starter BG Service Center op med reparation af først Toyota injektorer – én type injektor af gangen. Herefter kommer andre bilmærker til som Opel og Ford med flere.

- De mange procedurer fra Denso har medført en del ændringer på vores dieselværksted samt ændret den måde, vi anskuer dieselinjektor reparationer på, hvilket har givet hele dieselværksted et kvalitetsløft, udtaler værkfører Tommy Nielsen fra BG.

Kun plads til én

Den komplicerede proces og store investering både i udstyr og tid til prøver samt procedurer gør også, at Denso kun har behov for ét værksted af denne type i Danmark på nuværende tidspunkt, oplyser Allan Nørgaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125