Direktør Frank R. Hansen fra Autobranchens Handels- og Industriforening, AUTIG, argumenterer i et indlæg i Motor-magasinet den 6. august og på netavisen den 31. juli for, at kvaliteten af bilsyn synes dalende siden liberaliseringen af synsmarkedet i 2005. Han ønsker en revision af de danske synsregler på baggrund af EU-Kommissionens forslag til stramninger på området. Danmarks største synskæde bakker op.
Vi har en helt naturlig interesse i, at der bliver strammet op på reglerne for, hvordan man bliver synsvirksomhed, og hvordan man syner. Trafiksikkerhed er vores levebrød, og bilsyn af højeste kvalitet er det eneste, der sikrer, at der ikke kører biler rundt på de danske veje, som ikke burde være blevet godkendt ved syn.
Skrappere krav medfører færre trafikulykker.
EU-Kommissionen pønser dog ikke kun på at stille skrappere krav til synsvirksomhederne. Det ligger i øjeblikket i kortene, at stramningerne vil medføre årlige syn fra og med køretøjets sjette år. Hertil vil de tohjulede køretøjer (knallerter, scootere og motorcykler) også blive krævet fremstillet til periodisk syn.
Større tekniske krav til synsvirksomhederne og de bilsagkyndige samt hyppigere syn af ældre køretøjer vil selvfølgelig betyde færre færdselsulykker og dermed redde menneskeliv, som EU's beregninger også viser. Derfor kan vi også kun bakke op om EU-Kommisionen og AUTIG's ønske om en gennemgribende revision af synsreglerne.
Per V. Rasmussen
Adm. direktør i Applus Bilsyn