23948sdkhjf

Snak på steroider

Chat på nettet kan bygge virksomheder op eller lægge dem i ruiner på få timer, så brug de sociale medier rigtigt, var budskabet fra internet-guruen Thomas Bigum på CAD-årsmødet.
- Kaffeklubber og provins-sladderen fra Matador er rykket ud på internettet. Så I skal være bevidste om at bruge internettets sociale muligheder med omtanke, og få jeres kunder til at skaffe jer nye kunder i chatrooms. Internettet er i dag som snak på steroider og er ikke et støvet bibliotek længere, men ét stort socialt netværk, hvor brugerne drager erfaringer fra hinanden – advarer og anbefaler, "liker", "sharer" og "follower" alting.

Sådan karakteriserede foredragsholderen Thomas Bigum forleden de elektroniske muligheder og trusler, da de frie værksteder i CAD holdt årsdag efter repræsentantskabet.

Friske og veloplagte Thomas Bigum forklarede, at mange i autobranchen er "gamle røvhuller" i pc-sammenhænge, idet vi er vaneprægede og stadig tror, at en statisk hjemmeside for virksomheden er nok. Men det er blot som et støvet bibliotek, hvor brugerne kan hente det mest basale. Skal en virksomhed være dynamisk - og spare markedsføringskroner via mund-til-mund anbefalinger - kræver det tilstedeværelse på sociale medier såsom Facebook.

Den vigtige sladder

- Internettet har fundet sig selv nu som stor teenager efter starten herhjemme midt i 1990’erne, og det hele handler i bund og grund om mennesker og flydende kommunikation samt at knytte relationer. Samtidig er internettets udvikling gået fra at være en gammel Astra til en fin ny Audi, hvor alting går hurtigere, og hvor rygter kan lægge forretninger ned eller få dem til at blomstre på få timer.

- Det er måske pisseirriterende, at folk sladrer, ligesom de gjorde i Matador, hvor der blev kløet på ryggen og fejet snavs ind under gulvtæpper for at få lidt i lommerne selv. Adelgade er nu de nye chatrooms, og at få sin virksomhed til at blomstre kræver, som Mads Skjern gjorde det, at skabe relationer og bruge netværk. Her er vurderingssitet Thrustpilot, med sine kundeudtalelser og stjernetildeling, en vigtig spiller, sagde Thomas Bigum.

God kriseløsning

Han gav eksempler på nytænkende net-brug, der har givet pote. Som da Professionshøjskolen Metropol sparede sine markedsføringspenge til pap-reklamer i busserne – fordi de unge ikke så dem, da de sidder med næsen i mobilen – og i stedet brugte penge på standup-arrangementer, der, som løbeild på nettet, fik skolen til at fremstå som en "fed skole at gå på".

Eller da rejseselskabet Startour hurtigt tog affære på Facebook, da en kvindelig kunde prøvede at piske en stemning op over et klamt badeværelse i tyrkiske Marmaris; forbandet god kriseløsning, der vandt de Facebook-besøgendes forståelse, med deraf lyst til at rejse med Startour næste gang.

Spred begejstringen

- I skal ikke undgå nettet, fordi I frygter dårlig omtale, men i stedet direkte opfordre tilfredse kunder til at dele deres begejstring på steder som Facebook, Twitter, Linkedin eller Thrustpilot. I skal finde ud af at give det gode net-håndtryk, som i den virkelige verden svarer til at bryde hinandens intimsfære og knytte relationer, som vi har gjort det siden stenalderen. Brug de Fem gange F: Facebook, Forbindelse, Førstegangsbekendtskab, Flergangsbekendtskab og Fortalere, der har gode erfaringer med jeres virksomhed, sagde Thomas Bigum.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078