23948sdkhjf

Provokerende rustbeskyttelse i Ribe

Bilforhandlere gør ikke nok for at fortælle kunderne, at deres nye eller brugte bil skal rustbehandles, mener indehaveren af Pava Center Ribe.
Indehaver Steen Brogaard fra Pava Center Ribe er en meget direkte mand. Tingene bliver sagt ligeud, og der bliver ikke altid lagt et filter ind. Hans påstand er den, at når bilforhandlerne siger, at en ny eller en brugt bil ikke skal rustbehandles, taler de mildt sagt mod bedre vidende. Faktisk er det ikke særlig lang tid siden, han indrykkede en annonce lokalt, hvor overskriften lød: Hvis forhandleren fortæller dig, at det ikke kan betale sig at undervognsbehandle din bil, så lyver han.

- Det er en skam, at så få mekanikere og bilsælgere ikke kan se fordelen ved at få en bil ordentligt rustbeskyttet. Men måske handler det om, at de ikke rigtig kan argumentere for en rustbeskyttelse, når bilen i forvejen har en lang rustgaranti. Men jeg ser jo hver dag, hvad denne specielle cocktail af saltning om vinteren, havgus og en stor luftfugtighed, gør ved undervognen på bilerne. Nye biler får ikke rigtig noget fra fabrikken, og tilmed er de forsynet med en vis form for garanti mod gennemtæring, men den holder altså ikke i det virkelige liv. Når der så er gået fem-seks år, kommer rusten snigende, og indimellem går der endda kortere tid. Jeg overraskes ikke længere, men det gør de kunder, som måske ser deres bil nedefra for første gang, og her hører jeg tit, de siger, at den skulle have været behandlet fra starten, lyder meldingen fra Steen Brogaard.

Holder på kunderne

De moderne inderskærme af filt har Steen Brogaard ikke meget til overs for. Når støvet og jorden inde bag filten bliver vådt, giver det grobund for rusten. I stedet anbefaler han rigtige plastinderskærme, og dem sælger han mange af.

- Når jeg får forklaret kunderne fordelene ved inderskærmene, kan de godt forstå, at det er noget, der virkelig holder rusten væk. Bagefter kommer de tit og fortæller mig, at de oplever, at bilen er blevet mere støjsvag at køre i.

Selvom bilen måske ikke er blevet behandlet fra ny, er det ikke for sent, for hos Pava yder man en ubegrænset garanti mod gennemtæring, under forudsætning af bilen rustbeskyttes, inden den er fire år gammel. Steen Brogaard går grundigt til værks, for en behandling tager tre dage, og i den periode er der mulighed for en lånebil. Bilens mange beskyttelsesplader og dæksler afmonteres, dernæst afrenses bilen for så at komme en tur i tørrekabinen. Herefter bores der sprøjtehuller efter skema, og så rustbeskyttes den indvendigt og under bunden, og her er der tilmed tale om tre gange inklusive slidlaget. Selv er Steen Brogaard glad for kontrolordningen ved FDM, for i de sidste 12 år, hvor han har været underkastet stikprøvekontrollen, har der ikke været nogle anmærkninger af nogen art.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078