23948sdkhjf

Markedet for salg af biler nærmer sig bunden

Sergio Marchionne, Fiat-Chrysler chef, vil ikke sælge Alfa Romeo til VW, som han mener er skyld i blodigt lave bilpriser.
Fiat-Chrysler chefen Sergio Marchionne er ofte ude med prognoser, der meget tit rammer næsten korrekt. Han seneste udtalelse er følgende: "Vi nærmer os bunden på bilsalget, men den er endnu ikke nået. Vi når ikke 12,5 millioner biler i EU i år, som er det laveste i de sidste 20 år". Citat slut.

Marchionne får følgeskab med Moodys ratings, som forudser en nedgang samlet i Europa i 2013 på tre procent, mens Standard & Poors mener, at bilsalget i Vesteuropa vil falde med op mod syv procent i 2013. Det er nybilsalget i Grækenland, Italien, og Spanien, der trækker salget ned, og det er primært PSA, Citroën og Peugeot, samt Renault og Fiat, der har problemer med afsætningen. Marchionne mener ikke, at Fiat når break even før tidligst i 2014.

Alfa ikke til salg

Forleden besøgte en del af VW-ledelsen en Alfa fabrik i Italien, som straks satte gang i nye rygter om salg af anlægget til VW, men det afviser Sergio Marchionne. Alfa er ikke til salg, udtalte han kort efter til italiensk presse, mens VW bestyrelsesformand Ferdinand Piëch endnu engang udtalte: "Vi er fortsat interesseret. Der kommer en dag. Vi har tid til at vente", udtalte Piëch. En overgang truede Marchionne med at flytte endnu mere produktion ud af Italien, men det sker åbenbart ikke efter flere møder med den italienske regering.

Marchionne har i stedet meddelt italiensk presse, at Fiat skal til at fremstille Chrysler biler for at få udnyttet en del af den overproduktion, der ellers ville blive en realitet af Fiat biler, men de næste år, 2013 og 2014 tegner ikke til opgang i bilsalget. Det er Marchionne og andre analysespecialister enige om.

I 2009 fremstillede Fiat 650.000 biler. I år under 500.000 enheder. Det laveste antal i mere end 30 år. Fiat ser ud til at få et underskud i år på 5,2 milliarder kroner, skriver analysebureauer. Marchionne er samtidig formand for ACEA, den europæiske bil bilproducent-sammenslutning.

Divergerende meninger

Marchionne udtalte forleden til New York Times, at VW er skyld i et "blodbad" i Europa med prissætningen. VW talsmand Stephan Gruehem svarer igen med oplysningen om, at Marchionne ikke er den rigtige mand til at lede ACEA. Der skal en 100 procent neutral mand på posten, ellers kan det ske, at VW melder sig ud! General Motors ledelsen udtaler, at Fiat, Citroën og Peugeot samt Renault prøver at vinde kunder med op til 30 procent lavere priser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078