23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU vil dæmpe bilstøj

En personbil bliver knap 150 kroner dyrere at producere, når nye støjkrav er gennemført.

Transportminister Henrik Dam Kristensen efterlyser langsigtede mål i EU-kommissionens forslag om skærpede støjkrav til autoindustrien, som kunne accelerere den teknologiske udvikling af støjsvage køretøjer.

Bortset fra dette hjertesuk støtter han og alle partier i Folketinget forslaget vedrørende bilstøj ud fra devisen om, at det er at bekæmpe kilden til støjen frem for at bruge penge på afværgeforanstaltninger.

Forslaget fra transportkommissær Siim Kallas indfører en ny metode til støjmåling, som er mere repræsentativ for den støj, som biler afgiver under normale forhold.

Fire decibel

Overgangen fra gammel til ny målemetode betegnes fase 1, forklarer Transportministeriet.

I anden fase skærpes grænseværdierne med to dB(A) for lette køretøjer og en dB(A) for tunge køretøjer. I tredje fase skærpes grænseværdierne yderligere med to dB(A) for både lette og tunge køretøjer.

Disse krav vil fordyre produktionen af person- og varebiler med 20 euro (149 kroner), mens der skal lægges 120 euro (894 kroner) på hver lastbil og bus, skønner EU-kommissionen.

Lydsvage elbiler

Et omvendt problem gælder for el-biler. Her afstår kommissionen at gøre støj obligatorisk med begrundelsen, at der på nuværende tidspunkt ikke er videnskabeligt grundlag for at kræve advarselslyd på elbiler.

Under EU-parlamentets behandling blev det afsløret, at en lobbyist fra Porsche havde skrevet nogle ændringsforslag, som blev fremsat i tjekken Miroslav Ouzkýs navn. Han er EU-parlamentets rapportør og chefforhandler på forslaget.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web04