23948sdkhjf

Fuldautomatisk rensemaskine til partikelfiltre

MT Filter Service udvider nu aktiviteterne til person- og varevognene.
Manglende vedligehold af partikelfiltre skyldes ofte, at det prioriteres efter det "almindelige" vedligehold, værkstedsfolkene har. Partikelfiltre kommer ofte i anden række efter mere driftsrelaterede opgaver, og ofte serviceres filtret først, når bilen ikke kan trække, påpeger manden bag MT Filter Service Aps i Karlslunde, elektronikingeniør Flemming Nøhr, 53 år.

MT Filter Service har renset og renoveret DPF og katalysatorer for især lastvogns- og busværksteder de seneste 10 år, men har nu udvidet aktiviteterne til også målrettet at henvende sig til person- og varevognssegmentet. Det sker i takt med de langt flere dieselbiler på de danske veje.

For at sætte fart på det nye forretningsområde har Flemming Nøhr ansat den erfarne autobranchemand, 62-årige Ole Juhl, som har været i autobranchen siden 1968 og har et stort netværk.

Nyt hos MT Filter Service er desuden, at firmaet netop har fået installeret landets første fuldautomatiske filter-rensemaskine fra italienske Nuova Air Filter Recycling. Pris: En halv million kroner, men Flemming Nøhr forventer alligevel, at den tjener sig hjem på et par år.

Det skyldes blandt andet, at MT nu kan rense et filter på blot 15 minutter, mens det typisk tager otte timer i en keramikovn.

Flemming Nøhr tror dog ikke, at de klassiske ovne kan undværes, og firmaet har da også otte ovne samt to i en afdeling i Nyborg. Desuden samarbejder MT med en partner i Västerås i Sverige.

MT har desuden fået agenturet på den nye rensemaskine i Danmark og leder efter centre til disse – et på Fyn og tre i Jylland, da MT primært selv dækker Østdanmark.

Rensning to gange årligt

MT Filter Service blev stiftet i Taastrup i 2003 og flyttede i 2009 til Hedehusene. Året efter gik turen til de nuværende faciliteter på Metalgangen i Karlslunde, og firmaet beskæftiger i dag fire mand.

Der er mange gode grunde til at vedligeholde filtersystemerne, mener Flemming Nøhr: Dårligt vedligeholdte filtre kører med for højt modtryk. Motor: Slitage og brændstofforbrug. Filtret: Skader på filter og katalysator. Forebyggende vedligehold billigere end brandslukning. Nye avancerede emissionssystemer er meget dyre. Driftsforstyrrelser og garantien.

- Det optimale vedligehold betyder, at filtret skal serviceres, og katalysatoren skal vedligeholdes. Rensning bør ske to gange årligt ved jævnlig modtryksmåling samt rensning, påpeger han.

MT filter Service

Grundlagt i 2003 af Flemming Nøhr. Har, som et af de ældste firmaer i branchen, oparbejdet en stor ekspertise inden for rensning og reparation af katalysatorer og partikelfiltre.

De første mange år har hovedvægten af firmaets aktiviteter ligget på markedet for tunge køretøjer – det vil sige busser og lastvogne. Men i takt med at personvogne og varevogne nu også er udstyret med partikelfiltre, er behovet for professionel rensning af filtre på denne type biler stærkt stigende.

MT er ekspert i rensning og reparation af diesel-partikelfiltre og katalysatorer, og firmaet har gennem mange år udviklet metoder og specialværktøjer tilpasset reparation af dieselpartikelfiltre og katalysatorer.

I tilfælde, hvor filterkernen er helt ødelagt, kan MT udskifte selve filterkernen, ofte for under den halve pris af, hvad et nyt filter koster.

MT lagerfører alle de reservedele, der er nødvendige i forbindelse med af- og påmontering af filtre, såsom pakninger, spændebånd og filter additiver.

MT har også et komplet program i katalysatorer og partikelfiltre i OE-kvalitet til person- og varevogne fra nogle af de største europæiske producenter.

En af MT’s tilbagevendende aktiviteter er det gratis årlige seminar på DTU, hvor interesserede fra autobranchen inviteres til at blive opdateret på, hvad der sker af nye tiltag på området belyst af indlægsholdere fra branchens førende firmaer. Seminaret har netop været afholdt i september.

Mere på www.mtfilterservice.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094