23948sdkhjf

Ungt blod i tanken

ALT IMENS LANDSPOLITIKERNE prøver at få Velfærdsdanmark til at bestå i kraft af bedre betalingsbalance og visioner om ændrede skatter og lønninger, kæmper autobranchen en side af samme sag. Vi er vel alle enige om, at de færre unge på arbejdsmarkedet skal løfte forsøgerbyrden af stadig flere ældre i de næste år. Disse unge skal uddannes bedst muligt, og her kommer debatten om skolepraktik contra reelle praktikpladser i virksomheder ind i billedet. Som man kan læse i denne uge er en af autobranchens førende organisationer ikke tilfreds med nye regler om udfasning af praktikbonus og indsatsen for praktikpladser. Fagbladet må istemme kritikken fra CAD, selv om den imødegås af gode argumenter fra undervisningsministeren og uddannelsesordførere. Det er, alt andet lige, bedre at få sin uddannelse som veksling mellem skole og virksomhed. Et middel til at øge incitamentet til at tage praktikanter på værkstederne kunne helt klart være at rulle reparationsgrænsen tilbage, som såvel CAD som nybilforhandlerne trompeterer for – trods det faktum at de burde sælge flere biler med lavere skadesgrænse.

EN FLOK ENERGISKE unge piger har vi mødt på erhvervsskolen i Mommark, som man kan læse side 19. De har alle god gang i uddannelsen og plads i lærende virksomheder. At de får deres sag for hvad angår analyse og salg viser et tiltag fra Bilbranchen om prognoseværktøjer, der indeholder en række grafer og parametre, som kun dygtige, veluddannede medarbejdere får til at give mening i virksomhedens strategiske planer. Nogle virksomheder klarer skærene, andre falder. Men vi kan berette, at det over hundrede år gamle og konkursramte Ketner får lov at bestå i nye rammer under ny ejer. Vi ønsker held og lykke i den videre færd – forhåbentlig også som praktikplads for nye unge hjerner med højoktan benzin i blodet, der kan drive autobranchen og hybrid-Danmark fremad de kommende år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078