23948sdkhjf

Danmark er Europamestre i lav CO2-udledning fra biler

Europa-Kommissionen vil – med klimakommissær Connie Hedegaard i spidsen – sænke CO2-udledningen fra nye biler. Danmarks Automobilforhandler Forening (D.A.F) støtter denne ambition men advarer samtidig mod, at et ensidigt fokus på elbiler kan skade de danske målsætninger på længere sigt.
Europa-Kommissionen fortsætter deres målsætning om at reducere CO2-udledningen i transportsektoren. Med det seneste forslag, som netop er blevet præsenteret af klimakommissær Connie Hedegaard, vil Kommissionen nedbringe de gennemsnitlige emissioner fra nye personbiler fra 135,7 gram CO2 /km i 2011 til 95 gram CO2/km i 2020.

Allerede i dag er det en kendsgerning, at danskerne er Europamestre i at købe miljøvenlige biler. Ser vi på salget af biler i Danmark gennem de seneste syv år, så er den gennemsnitlige CO2-udledning faldet med cirka 40 gram CO2 per kørt kilometer. Det svarer til et fald i udledningen på 25 procent.

Adm. direktør i D.A.F Jens Brendstrup siger i en kommentar:

- D.A.F støtter klart EU’s målsætninger, som dog ikke forventes at få stor betydning for de danske bilforhandlere. Bilforhandlerne er meget bevidste om, at danskerne efterspørger biler, der kører langt på literen, og det er overvejende disse biler, der for tiden kører ud fra forhandlernes forretninger.

Danske biler mere energieffektive end i de øvrige EU-lande

Med en gennemsnitlig udledning på 121 gram CO2/km ligger de danske biler langt under EU’s krav på 135,7 gram/km. Faktisk nåede Danmark allerede denne målsætning i 2009, og vi er dermed flere år foran resten af EU-landene.

Udover målsætningen om at reducere CO2-udledningen så har Kommissionens plan også til formål at øge innovationen og konkurrencen i den europæiske bilindustri.

Lande som Tyskland og Sverige har egen bilindustri, og man kunne derfor formode, at netop disse lande ville være at finde blandt foregangslandene for miljøvenlige biler.

Når vi sammenligner disse lande med Danmark, fremstår danske bilkøberes miljøbevidsthed endnu skarpere.

Den gennemsnitlige CO2-udledning for nye biler i Danmark ligger mere end 20 gram/km under gennemsnittet for Tyskland og Sverige. Hverken Tyskland eller Sverige lever op til EU’s krav, og det er svært at se, hvordan de skal nå under 95 gram/km i 2020.

For ensidigt fokus på elbiler truer Danmarks førsteplads

Hvis Danmark skal fortsætte den flotte udvikling med hensyn til CO2-udledningen og dermed bevare sin førsteplads i EU, er der behov for en politisk u-vending. De seneste år har budt på adskillige nye teknologier i autobranchen, som alle kan reducere CO2-udledningen.

Elbiler er blot en af disse, men de danske politikere ser denne teknologi som den eneste løsning. D.A.F mener dog, at der i langt højere grad bør satses på hybridbiler.

- Fuldt funktionelle elbiler ligger langt ude i fremtiden, mens den nære fremtid tilhører hybridbiler. Elbiler er afgiftsfritaget i Danmark, mens hybridbiler opfattes som helt almindelige biler. Med de høje danske afgifter er det ikke svært at forstå, hvorfor ingen i dag køber hybridbiler, siger Jens Brendstrup.

D.A.F anbefaler derfor politikerne at sidestille hybridbiler med elbiler i den kommende omlægning af bilafgifterne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078