23948sdkhjf

Kongens efterfølger på offentlig vej for første gang

Køre-automatik i et vejtog bestående af fem elektronisk sammenkoblede køretøjer blev gennemført med succes på spansk motorvej.
Med få meters mellemrum uden hænder på rattet på offentlig vej – kun styret af elektronikken. For første gang nogensinde har et elektronisk vejtog, bestående af et førerkøretøj efterfulgt af en lastvogn og tre Volvo’er, kørt på en almindelig motorvej blandt andre trafikanter. Den historiske test blev gennemført i Spanien med stor succes.

SARTRE projektet (Safe Road Trains for the Environment), hvis formål er udvikling af såkaldte vejtog, skrider således fremad i henhold til planerne.

SARTRE er et samarbejde mellem Ricardo UK Ltd, Applus+ Idiada, Tecnalia Research & Innovation, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (KA), SP Technical Research Institute, Volvo Technology og Volvo Car Corporation.

- Vi tilbagelagde 200 kilometer på én dag, og testen gik godt. Vi er helt oppe at køre, siger en glad Linda Wahlström, projektchef for SARTRE hos Volvo Car Corporation.

Ved hjælp af Volvo Car Corporations og Volvo Technologys allerede eksisterende sikkerhedssystemer såsom kameraer, radar og lasersensorer holder køretøjerne øje med både fører- og andre køretøjer i umiddelbar nærhed. Via kabelfri kommunikation og en kontrolenhed fra Ricarco UK Ltd. er følgekøretøjerne i stand til at efterligne førerkøretøjet og accelerere, bremse og dreje på præcis samme måde.

Læs under kørslen

Projektet retter sig mod at forbedre trafiksikkerheden, mindske indvirkningen på miljøet og at nedbringe antallet af trafikkøer. Desuden giver vejtog bilister mulighed for at slippe rat og speeder og i stedet spise, læse en bog eller arbejde på en bærbar computer.

- Det kan føles en smule skræmmende at sidde i en bil få meter bag en anden, mens man kører 85 kilometer i timen og er fuldstændig i teknologiens vold. Men de erfaringer, vi har høstet indtil nu, viser, at man hurtigt vænner sig til det.

- At færdes blandt andre trafikanter er en milepæl i vores projekt. Det var virkelig spændende. Vejtoget kørte 85 kilometer i timen, og vi gennemførte en række forsøg på testruten med blandt andet at ændre afstanden mellem køretøjerne fra fem til 15 meter, fortæller Linda Wahlström.

Det historiske vejtog i Spanien bestod af et førerkørertøj og fire følgekøretøjer; en lastvogn og tre Volvo’er - en S60, en V60 og en XC60.

Ingen dyre dele

SARTRE projekt har været i gang siden 2009, og køretøjer har nu tilbagelagt omkring 10.000 kilometer. Efter testen på offentlig vej i Spanien er projektet gået ind i en ny fase, hvor der er fokus på at analysere brændstofforbruget.

Parterne i projektet er overbevist om, at vejtog kommer til at indfinde sig i trafikken om få år. Projektet har til hensigt at fungere uden ændringer i vejenes infrastruktur eller dyre komponenter i bilerne. Kun det kabelfri netværk, der er installeret i forsøgsbilerne, adskiller dem fra de biler, man kan købe i dag.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079