Grøn benzin blokerer for miljøbiler
Elbilbranchen foreslår fuld afgift på de biobrændstoffer, som EU-kommissionen vil skære ned på.
Anledningen er klimakommissær Connie Hedegaard og energikommissær Günther Oettingers oplæg til strammere betingelser for biobrændstoffer. Det sigter på at flytte anvendelsen fra såkaldte 1. generation, dvs. energiafgrøder, til mere teknisk avancerede 2G og 3G biobrændstoffer, der baseres på affald, alger og andre ting, som ikke konkurrerer med madproduktion.
Kravet til de nuværende biobrændstoffer er 35 procent CO2-fortrængning. Ved at hæve dette til 60 procent opnås mere reel CO2-reduktion fra transportsektoren. Samtidig bliver det mere lønsomt at anvende landbrugsjord til dyrkning af fødevarer frem for energiafgrøder.
- Vi opfordrer den danske regering til at fjerne den skattefritagelse, som 1. generations biobrændstoffer nyder godt af. Indtil da bliver det svært for de mere miljøvenlige teknologier el- og biogasbiler samt 2. generations biobrændstoffer at konkurrere, erklærer Lærke Flader og Det økologiske Råds sekretariatsleder Christian Ege i en fælles kommentar.
Fastfrysning
EU-forslaget slår bak på fødevarebaserede biobrændstoffer, men ikke hårdt nok, mener Lærke Flader og Christian Ege.
De er blandt andet utilfredse med, at den indirekte klimavirkning ved at dyrke energiafgrøder kun indgår delvis i beregningen af biobrændstoffers bæredygtighed. Derfor opfordrer de regeringen og de danske EU-parlamentsmedlemmer til at arbejde for en skærpelse af EU-kommissionens forslag.
Det afgørende led i EU-forslaget er en fastfrysning af den nuværende dyrkede mængde energiafgrøder, som svarer til fem procent af brændstofforbruget. I teorien er det nuværende loft 10 procent for alle former for vedvarende energi (for eksempel vind, sol, biogas og planteaffald) og altså ikke kun biobrændstoffer.
Grønnere biobrændstoffer
Forslaget gør oliesheikerne mindre kede af det, for der bliver plads til et lille antal procent mere fossil diesel og benzin end ellers. De mest grønne energiformer skal tælle ekstra i den obligatoriske iblanding. Den uundgåelige konsekvens er, at biobrændstoffer vil fylde mindre end 10 procent, om end de er grønnere.
Brændstoffer udvundet af ting såsom slam og husholdnings- og industriaffald, plantestængler og komøg tæller firdobbelt for at friste investorer.
Alternativet er, at 70 procent af biobrændstofferne syv procent af det samlede brændstofforbrug hentes direkte ude på markerne til den tid.
- Dette forslag vil skabe nye incitamenter til udvikling af de bedst egnede biobrændstoffer. I fremtiden vil biobrændstoffer spare os for en væsentlig del af drivhusgasemissionerne og reducere vores udgifter til import af brændstoffer, anfører Günther Oettinger.
- Biobrændstoffer er nødt til at være bæredygtige i egentlig forstand, hvis de skal hjælpe os med at bremse klimaændringerne, istemmer Connie Hedegaard.