23948sdkhjf

Rapport: Nye biler redder liv

DTU Transport har i en rapport påvist, at adskillige liv kunne reddes på de danske veje, hvis folk kørte i nyere biler. En halvering af antal biler med over 10 års levetid vil desuden medføre en samfundsgevinst på 2,1 milliard kroner over en syvårig periode.

Gennemsnitsalderen for personbiler er steget fra 8,6 år til 9,3 år. Samtidig går der 16,2 år, før en bilårgang er halveret - dermed kører halvdelen af de nye biler fra 1996 således stadig rundt på vejene. Og det har stor indflydelse på sikkerheden.

DTU Transport har regnet på forskellige scenarier: Over halvdelen af de omkomne i trafikken kunne have været reddet, hvis alle involverede biler havde været helt nye. Samtidig ville en tredjedel af alle alvorlige skader også være undgået.

Der kører i dag 718.000 biler på de danske veje, som er over ti år gamle. Hvis halvdelen udskiftes med nye biler, ville man over en syvårig periode kunne reducere antallet af dræbte i trafikken med 11 procent.

Registreringsafgiften bliver af forfatterne til rapporten angivet som den største årsag til, at danskerne ikke i højere grad fornyer deres bil oftere. Samtidig pointerer DTU Transport også, at en skrotpræmie vil fjerne mange gamle biler væk fra gaderne og reducere antallet af dræbte i trafikken.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078