23948sdkhjf

D.A.F.: Bilforhandlere oplever stigende priser hos Bilbasen

En igangværende undersøgelse viser, at 83 procent af bilforhandlerne har fået en større regning hos Bilbasen i 2012.
Bilforhandlernes brancheorganisation D.A.F. har spurgt sine medlemmer om deres holdning til Bilbasens priser og produkter. Den endnu ikke afsluttede undersøgelse viser, at 83 procent af de deltagende forhandlere har fået større regninger fra Bilbasen i 2012, mens tre procent har oplevet faldende priser.

Resultatet skaber utilfredshed hos D.A.F. fordi, Bilbasen hidtil har meddelt, at en ændret prisstruktur med øget fleksibilitet skulle gøre det billigere for mange forhandlere, da de nu har mulighed for at vælge tre forskellige annoncetyper.

- Når vi har talt med vores medlemmer, har kun ganske få kunnet nikke genkendende til de lavere priser. Derfor noterer jeg mig med interesse, at vores undersøgelse bekræfter, at der reelt ikke har været tale om et prisfald. Vi kritiserede i D.A.F. allerede i efteråret Bilbasens prispolitik, og nu viser vores nye tal, at forhandlerne igen har betalt prisen for Bilbasens nådesløse profitjagt. Det står i skarp kontrast til Bilbasens egne undersøgelser og udmeldinger i Motor-magasinet, siger Jens Brendstrup, adm. direktør i D.A.F.

Det er ifølge D.A.F. ikke små prisstigninger, der er tale om. Hver tredje forhandlers regning er steget med 11-20 procent. 27 procent af forhandlerne har fået prisstigninger på over 35 procent. Denne gruppe af forhandlere har i gennemsnit 60 biler til salg på Bilbasen.

57 procent af forhandlerne udtrykker ifølge D.A.F. en "lav" eller "meget lav" tilfredshed med Bilbasen og sitets produkter. Ingen forhandlere udtrykker "meget høj" tilfredshed, mens kun otte procent udtrykker en "høj" tilfredshed.

Alternativ bredes ud

Jens Brendstrup konkluderer på denne baggrund:

- For at bremse den galopperende stigning i forhandlernes annonceomkostninger er der behov for, at branchen står sammen om at bryde Bilbasens dominerende position, siger branchedirektøren.

Han peger på autobranchens egen side Biltorvet.dk og det bagvedliggende AutoDesktop, der i øjeblikket er ved at blive udviklet.

- Der videreudvikles heftigt på projekterne, så forhandlerne kan få et kvalitetsprodukt som et reelt alternativ til Bilbasen. Alle landets bilforhandlere vil med fordel kunne købe aktier i foretagendet. Jeg er overbevist om, at vi får samlet bilforhandlerne i denne nye ejerstruktur, som vil skabe en helt ny situation og bane vej for helt andre priser, siger Jens Brendstrup.

Da undersøgelsen endnu ikke er afsluttet, understreger D.A.F.’s direktør, at det endelige resultat kan variere en smule, om end de foreløbige resultater tegner et meget klart billede.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078