23948sdkhjf

Klar med karrosseri-forklaringer

Der er vigtig information at hente for karrosseribranchen hos Body Teknik, der formidler korrekte arbejdsprocesser indenfor reparationsteknik i stållegeringer.
Firmaet Body Teknik er nu klar med materiale, der tydeligt beskriver, hvordan reparatører skal forholde sig, når der skal udføres opretning, skarring og udskiftning af reservedele i forskellige stållegeringer.

- Det materiale, der nu er tilgængeligt, erstatter på ingen måder producenternes forskrifter, men vi må konstatere, at producenternes forskrifter kan være vanskelige at gennemskue på nogle områder, siger Finn Bergstrøm Larsen, indehaver af Body Teknik. Firmaet har derfor fra sine leverandørkilder modtaget og oversat matrix materialet til dansk, så det er så nemt at arbejde med som muligt.

Materialet beskriver de forskellige reparationsmetoder, der skal anvendes ved skarring, opretning og udskiftning af karrosseridele i et moderne sikkerhedskarrosseri med mange forskellige stållegeringer, der alle har deres vigtige betydning ved kollision.

- Det er derfor ikke længere tilrådeligt at opfinde sine egne skarringspunkter for at spare demontering af forskellige karrosseridele såsom ruder, instrumentbord, tagbeklædning med mere. Reparation skal udføres efter producentens forskrifter og med det rigtige sammenføjningsudstyr, hvis der skal ydes garanti på det udførte arbejde, pointerer Finn Larsen.

Tidligere brugte bilproducenterne kun mildt stål og højstyrkestål. I dag er der en hel palet af forskellige ståltyper i karrosseriet, for eksempel også bagt hærdet stål, pressehærdet stål og BOR-legeret stål, der skal bearbejdes efter individuelle hensyn.

Fatale millisekunder

- Vi ser ofte, at udvendige karrosseridele skarres på kryds og tværs med udgangspunkt i at gøre reparationen nemmere og billigere og "af hensyn til karrosseriets levetid". Men dette kan ikke længere anbefales, for der skal i dag tages hensyn til mange ting. Ofte foreskriver bilproducenten, at der skal anvendes back-strips under en skarring for at opretholde styrken i det skarrede område. Denne back-strip skal udarbejdes i henhold til forskrifter om mål, materiale og montering. Det kan kun lade sig gøre, når delen skarres efter de mål, der angives i manualen, forklarer Finn Larsen.

Der er ligeledes akustiske elementer, forstærkninger, limninger og huller til beabejdning at tage hensyn til.

Hertil kommer, at karrosseriets passive sikkerhedsudstyr, i form af airbags/sikkerhedsseler, kan risikere at blive udløst med forsinkelse, hvis et karrosseri er repareret forkert, så det er blevet stivere eller blødere. Det kan have fatale følger for bilens passagerer ved blot forskydning på få millisekunder.

Fra hårdt til blødt

A og B-stolper skal ligeledes skarres i henhold til producentens forskrifter. Hvis en skarring placeres forkert, kan varmen fra sammenføjningsområdet påvirke indvendige forstærkninger i eksempelvis pressehærdet stål.

Karrosseridele i pressehærdet stål er yderst følsomme ved varmepåvirkning og kan ændre egenskaber. Ståltypen går fra at være meget hårdt og holdefast til at blive blødt som mildt stål ved varmepåvirkningen. Hvis der skal udføres skarring i denne ståltype, skal sammenføjningsmetoder med mindst varme anvendes såsom MIG-lodening eller lim/nitteteknik med back-strip for at sikre styrken.

Nul efterbearbejdning

Almendeligt højstyrkestål, som branchen har kendt i mange år, skal ligeledes håndteres, så der ikke tilføres mere varme end nødvendigt. De pressemetoder, som bilfabrikkerne i dag anvender, er ofte kombineret med opvarmning af delene før, under og efter forarbejdning. Dette er med til at skabe den ønskede styrke i delen. For nogen reparatører skal nye sammenføjningsmetoder såsom MIG-lodning og lim/nitteteknik derfor anvendes.

- At udføre den rigtige skarring, sammenføjning og opretning i denne ståltype er lige så vigtigt som at bilens motor er justeret korrekt. En svejsning eller lodning i forbindelse med skarring må ikke efterbearbejdes, hvilket betyder, at det visuelle indtryk af samlingen skal være i orden, siger Finn Larsen. Han opfordrer reparatørerne til at henvende sig og få reparationsbeskrivelser på de forskellige stållegeringer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109