23948sdkhjf

Vejen til en grønnere bilpark

Den nuværende bilbeskatningsmodel er forældet. Regeringen bebudede derfor tidligere i år en omlægning af registreringsafgiften på biler for at få forbrugerne til at købe mere energi- og miljøvenlige biler. Dansk Elbil Alliance spiller nu ud med et konkret forslag til en reform af bilbeskatningen, som tager udgangspunkt i regeringens ønske om en grønnere og provenuneutral skattemodel.
Danmark har i dag verdens højeste bilafgifter. Det betyder, at staten får indtægter i statskassen, men den nuværende bilbeskatningsmodel kan gøres smartere ved, at give en gulerod til dem, der vælger en grøn og sikker bil, frem for en bil, der udleder meget forurening. Det er essensen i Dansk Elbil Alliances nye udspil til en reform af den nuværende bilbeskatning.

- Regeringen har meldt ud, at det skal være billigere at købe en energirigtig bil. Ifølge regeringens egne udmeldinger skal det ske ud fra en grøn og provenuneutral omlægning af bilbeskatningen. Derfor har vi i Dansk Elbil Alliance, taget regeringen på ordet og skabt en model for, hvordan man kan ændre den nuværende beskatningsmodel af biler, så den på en gang fastholder provenuneutralitet og som samtidig sikrer en større andel af grønne biler på de danske veje, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

I dag er registreringsafgiften baseret på bilens pris, og i mindre grad på hvor energirigtig den er. Energirigtige biler er generelt dyrere, og det brandbeskatter man i det nuværende system med 180 procent, det vil sige en tredobling af bilens pris. Vælger en forbruger for eksempel en bil, der kører ti kilometer længere på literen, så vil det i dag give et nedslag i registreringsafgiften på 12 procent, mens de årlige afgifter vil falde med 80 procent.

Det miljørigtige valg

Dansk Elbil Alliance vil gøre det helt tydeligt, hvilke biler, der kører længst på literen. Forbrugeren skal kunne se det klart og tydeligt på prisskiltet i forruden. Jo længere en bil kører på literen, jo mindre afgift skal der betales. Det er ifølge Dansk Elbil Alliance noget, som forbrugerne vil reagere på.

- Vi har fastholdt den nuværende registreringsafgift på biler, nedgraderet den nuværende værdibeskatning og har samtidig skruet op for en række grønne parametre. For os handler det om at skabe et skattepolitisk fundament, der tilgodeser det miljørigtige valg og fokuserer på at skabe den rette balance og realisme, der tilgodeser en grønnere bilpark, siger Lærke Flader.

Dansk Elbil Alliances beskatningsmodel er den første model, der giver et bud på, hvordan vi får en grønnere bilpark. Skatteministeriet kan bruge modellen som platform og testmaskine for det kommende reformarbejde. Det ligger endnu ikke fast, hvornår dette arbejde træder i kraft.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078