23948sdkhjf

Økoråd: Danmark sakker bagud med klimavenlige biler

Optimistisk melding i europæisk græsrodsrapport: Bilfabrikkerne holder højt tempo i CO2-reduktion.
Danmark sakker bagud med energieffektive biler, fordi registreringsafgiften er baseret på bilens værdi og ikke på energieffektivitet. Det giver nemlig en ringe tilskyndelse til at vælge energieffektive biler i de dyrere klasser.

Konklusionen kommer fra en grøn græsrod, nemlig trafikmedarbejder Jeppe Juul fra Det økologiske Råd og den europæiske trafikmiljøforening "Transport & Environment", som netop har udsendt en rapport med titlen "How clean are Europe’s cars?" (Hvor miljøvenlige er europæiske biler?").

Rapporten viser, at EU’s normer for CO2-udledning per km virker. De europæiske bilfabrikker reducerede CO2-udledningen med 3,3 procent sidste år og er nede på 136 gram CO2 per km i gennemsnit for fabriksnye biler. EU’s mål om et gennemsnit på 130 gram/km i 2015 og 95 gram/km i 2020 vil blive nået, hvis det nuværende tempo fastholdes.

Fiat udråbes til at være den førende bilfabrikant på dette område med 119 gram CO2 pr. km.

Behov for omlægning

Optimismen gælder ikke Danmark under de gældende afgiftsforhold.

- Det ser ud til, at vores nuværende afgiftssystem ikke automatisk vil øge energieffektiviteten væsentligt. Der er derfor brug for en omlægning, hvor energieffektivitet skal spille en væsentlig større rolle for de dyrere biler end i dag, understreger Jeppe Juul.

I 2010 var Danmark det EU-land, hvor der blev købt de mest energieffektive biler. Siden er vi blevet overhalet af blandt andet Portugal og Malta. Samtidig er Polen det eneste EU-land, som har en dårligere fremgang end Danmark i 2011.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078