23948sdkhjf

Historisk dansk øko-deltagelse

Det traditionsrige Shell Eco-marathon får i 2013 deltagelse af rekordmange danske studerende. Tre universiteter og fire hold ingeniørstuderende har meldt sig klar til dysten om at bygge en bil, der kører ufatteligt langt på en liter benzin.
Når 2013-udgaven af Shell Eco-marathon skydes i gang 15. maj i Rotterdams gader, er historisk mange danske studerende med i jagten på nye rekorder udi brændstoføkonomisk kørsel. Hele tre universiteter er tilmeldt den 29. udgave af konkurrencen, hvor opgaven er at bygge en hyper brændstoføkonomisk bil og køre længst muligt på det, der svarer til en liter benzin.

Mens DTU’s verdensrekordholdere i 2013 fejrer 10-års jubilæum ved Shell Eco-marathon, deltager Aarhus Universitet Herning for første gang. Også Aalborg Universitet deltager igen i år og som noget nyt med hele to biler.

- Jeg er svært begejstret over udsigten til at se endnu flere engagerede og opfindsomme danske studerende ved Shell Eco-marathon. De danske hold har en flot tradition for at opnå bemærkelsesværdige resultater i løbet. Så sent som i 2012 formåede både DTU og Aalborg Universitet i den grad at placere dansk energiinnovation og -teknologi helt i top ved konkurrencen i Rotterdam, siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Dansk Shell.

2900 km/l og en rekord

I 2013 genopstiller DTU Road Runners med ethanol-bilen, der i år satte verdensrekord i klassen for små gadebiler med 611 km/l. Holdet fra Lyngby genbruger det ydre design, men planlægger en gennemgribende nytænkning af de indre dele, hvor holdet mener, at der er mest at optimere på.

Aalborg Universitet barsler med to biler til årets Shell Eco-marathon. Den ene i form af et forbedret gensyn med den prototype brændselscellebil, som klarede næsten 2900 km/l og fik en flot fjerdeplads i 2012. Den anden bil bliver en helt ny kreation til klassen for små bybiler, hvor også DTU stiller op, men som en brændselscellebil.

Årets nye islæt fra Aarhus Universitet Herning stiller op i klassen for el/solar-biler. Det er en ny klasse ved Shell Eco-marathon, der samler el- og solcelle-biler. Aarhus-holdet bygger deres bil i kulfiber ud fra et velafprøvet design, som universitetet i Zürich har udviklet og forfinet gennem en årrække.

Kort fortalt

Shell Eco-marathon samler hvert år tusinder af studerende fra tekniske skoler og universiteter i hele Europa. Sidste år deltog 227 hold studerende fra 24 lande med deres egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ethanol-bil.

Over de tre dage, konkurrencen varer, slås holdene for at køre så langt som muligt på det, der svarer til en liter benzin. I klassen for prototype-biler klarer de bedste hold mere end 3000 km/l, mens hold i klassen for små bybiler, der i princippet kunne køre på vejene, præsterer over 600 km/l.

Forløberen til den traditionsrige konkurrence fandt sted i 1939 som et væddemål mellem to Shell-forskere. Den gang kørte vinderbilen 21,12 kilometer på literen.

Årets Shell Eco-marathon bliver afviklet den 15.-19. maj i Rotterdam. Shell forventer, at mere end 3000 studerende deltager i løbet. 2012-udgaven af Shell Eco-marathon i Europa blev for første gang afholdt på almindelig vej i Rotterdams gader. Her fulgte op mod 50.000 tilskuere med fra sidelinjen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.628