23948sdkhjf

Kia taber vigtig konkurrencesag

En garanti bortfalder ikke, selv om der er blevet udført service på et uafhængigt værksted.
En langvarig retssag anlagt af Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) om vilkår for forlængede garantier på biler har netop fundet sin afslutning ved den svenske Marknadsdomstolen. Den svenske domstol har afgjort, at Kia Motors Sweden AB ikke kan lade en 7-årig garanti bortfalde, blot fordi bilen er vedligeholdt på et værksted uden for Kias netværk af autoriserede værksteder.

Forudsætningen er naturligvis, at service og reparation er udført håndværksmæssigt korrekt og i overensstemmelse med bilfabrikkens anvisninger om rutinemæssig vedligeholdelse. Reservedele, der anvendes til reparation, skal også være af en kvalitet, som lever op til definitionerne i konkurrencereglerne, det vil sige originale eller matchende dele, men begge kategorier kan leveres af uafhængige leverandører, der ikke har nogen forbindelse med Kia Motors, påpeger den danske brancheforening AUTIG.

Dommen har umiddelbart kostet Kia Motor Sweden AB over seks millioner svenske kroner, og bilimportøren kan nu imødese en række opfølgende sagsanlæg fra svenske grossister, som vil kræve erstatning for tab på grund af den afskærmning af markedet, Kia har praktiseret i strid med konkurrencereglerne.

Stor betydning

I en kommentar fra AUTIG lykønsker direktør Frank R. Hansen sin svenske kollega med afgørelsen:

- Vi var nok blevet mere overraskede, hvis SBF havde tabt sagen, men det er alligevel en dom, der vil få stor betydning i hele EU, og som vil gøre det meget nemmere at holde justits i branchen. En klar domstolsafgørelse påkalder sig som regel større respekt end et sæt retningslinjer udsendt af konkurrencemyndighederne, siger Frank R. Hansen til Motor-magasinet.

Ifølge AUTIG er Kia Motors nu i fuld gang med at revidere markedsføringsmateriale og anden information om garantier og vedligeholdelse, således at reglerne fremover følges.

Ingen begrænsninger

- Jeg kender ikke den konkrete retssag, så jeg kan ikke kommentere på den. Vi har i Danmark altid krævet, at en Kia skal serviceres i henhold til fabrikkens forskrifter for at opretholde de syv års fabriksgaranti, men vi har aldrig haft begrænsninger på, hvem der skal servicere bilen, udtaler Mogens Lyngsø, adm. direktør hos Kia Import Danmark AS i Fredericia.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063