Hvad rører sig egentlig i elbilverdenen? Der har efterhånden længe været megen tale om elbiler i medierne: Gennembruddet står lige for, elbilerne er for dyre, rækkevidden er for kort, nu kommer ladeinfrastrukturen og så videre. Men hvad rører sig rent faktisk et spadestik dybere? En spritny undersøgelse viser, at mange danskere faktisk ikke ved det. Det vil interesserede til gengæld kunne blive meget klogere på, når den globale event-arrangør Informa og danske Insero E-Mobility sammen afholder det internationale elbiltopmøde i Radisson Blu Falconer Hotel & Conference Center i København.
Sammensmeltningen af de to branchekonferencer WEVS og BET har til formål at tilbyde tilhørerne et samlet statusbillede af elbilindustrien anno 2012. Der vil med andre ord være fokus på alle tænkelige aspekter af dette vordende - men stadig uforløste - markedsområde:
Hvad satser bilindustrien på i forhold til elbilerne?
Hvilke opladningsmuligheder eksisterer og er på vej?
Hvor langt er batteriudviklingen egentlig?
Hvordan kan man som virksomhed/kommune integrere elbiler i bilflåden?
Og meget mere, når over 60 eksperter og erfaringskilder træder på podiet.
Peger på oplysningsbehovEn spritny undersøgelse udarbejdet af Epinion for Insero E-Mobility peger på, at der stadig foreligger et stort og mere dybdegående oplysningsarbejde forbundet med udbredelsen af elbilerne. Den repræsentative undersøgelse foretaget blandt almindelige danskere illustrerer blandt andet, at kun et mindretal kender til eksempelvis vedligeholdelsesfordelene ved elbilerne sammenlignet med konventionelle biler, ligesom kun et fåtal ved, hvor de kan gå hen for at prøvekøre en elbil.
Omvendt er cirka 4 ud af 5 positivt indstillet over for elbilerne og ser dem som meget miljøvenlige køretøjer, ligesom over halvdelen af respondenterne tror på et egentligt gennembrud for elbilerne inden for den nærmeste fremtid. Ser man 15 år ud i fremtiden er dette tal steget til 3 ud af 4.
- Dét, undersøgelsen viser os, er netop, at der ikke blot skal være fokus på den teknologiske udvikling, men også på brugernes behov og viden hvad enten det er privatpersoner eller virksomheder med store bilflåder. Her ser vi, at danske virksomheder og den nordiske kultur kan spille en afgørende rolle som følge af et naturligt fokus på brugernes behov og brugerinddragelse i udviklingsprocessen, udtaler projektleder i Insero E-Mobility, Jens Christian Lodberg Høj.
Mere på