23948sdkhjf

Dækket er det vigtigste på en bil

En regnfuld onsdag formiddag i sidste uge samledes folk fra dækbranchen på Teknologisk Institut i Taastrup til dæktemadagen arrangeret af Rådet for Større Dæksikkerhed.
Det kan godt være, at bilproducenterne udvikler mere og mere ny teknologi, som de fylder i bilerne. Lad os i flæng nævne nødbremsefunktionen, der automatisk bremser bilen op ved 30 km/t, når der registreres forhindringer foran, overhalingsassistentsystemer og meget mere. Men intet af det virker, hvis ikke bilen er forsynet med ordentlige dæk og kører med det korrekte dæktryk.

Det var konklusionen i et af de indlæg, som fyldte dæktemadagen. Jan Van de Locht, projektchef i Würth Danmark, fortalte om de såkaldte Tyre-pressure Monitoring Systems (TPMS), altså dæktrykskontrolsystemer, der fra 1. november i år er obligatorisk på alle nye biler. Men han fortalte også om, hvad fremtiden ellers byder på af ny teknologi til bilerne. Eller rettere sagt, fremtid er så meget sagt, vi taler bare om, hvad der sker et par måneder ud i fremtiden.

- Den nye VW Golf er smækfyldt med ny teknologi, den har blandt andet dæktrykssensorer som standardudstyr. Alle nye biler skal fra 1. november 2012 have de her dæktrykssensorer, og der kan ikke sælges biler efter 1. december 2014 uden det her i EU. De kommer bare ikke ud at køre, sagde Jan Van de Locht.

- Hvad vil I nu gøre, når kunden med den nye Golf VII kommer om to måneder og vil købe fire nye vinterdæk? spurgte han forsamlingen og fortsatte selv:

- Det er der ikke nogen, der har tænkt på.

Han nævnte også, at prognoserne siger, at der fra nu af og til 2013 vil komme 1,8 millioner biler på markedet med TPMS-systemer. Samtidig er det vigtigt for værkstederne at kunne håndtere disse systemer, da det er ansvarspådragende på lige fod med ABS, airbag med videre, hvis en reparation ikke er udført korrekt.

- I afbalanceringsmaskinerne kommer vi til at have TPMS-database, vi leverer allerede afbalanceringsmaskiner med den amerikanske database, og vi leverer meget snart også med den europæiske. Men den amerikanske dækker de flestes behov, fortalte Jan Van de Locht.

Meget brændstof sparet

Der er god mening i, at den nye teknologi bliver lanceret. Med det korrekte dæktryk, altså hverken for lavt eller for højt, kan man spare 10-20 procent brændstof. Ved 0,8 bars forkert dæktryk - hvad enten det er for lavt eller for højt - bruger man otte procent for meget brændstof, fortalte Jan Van de Locht.

- Rullemodstand og dæktryk påvirker virkelig brændstofforbruget. Det er ufattelige mængder brændstof, vi taler om, sagde han og gik videre til en beskrivelse af de nye teknologier, som fremtiden vil bringe.

- Ved udløsning af en airbag sker der tit det, at bilen kører over i den modsatte side af vejen. Multikollissionsbremsen sørger for at overtage styringen af bilen, så det ikke sker. Men det er umuligt, hvis ikke dæktrykket er korrekt.

- Når du vil overhale, overtager bilen styringen, når du slipper rattet, hvis der er overhalingsassistent.

- Er det fremtiden? Nej, det er om fire måneder. Kan vi det her uden korrekt dæktryk? Jeg spørger bare. Intet af dette her er muligt uden korrekt dæktryk og korrekt sporing af bilen.

Dækmærkning - lige om lidt

Også andre emner blev behandlet på temadagen. Volker Nitz, direktør i Dækbranchens Fællesråd, fortalte blandt andet om dækmærkningen, der træder i kraft fra 1. november.

- Man er forpligtet til at gøre forbrugeren opmærksom på, hvor man kan finde information om det her, og før en ordre bliver afgivet, skal man oplyse kunden om vådgreb, brændstofeffektivitet og rullestøj.

- Men det er kun tre kriterier, i dæktests er der flere kriterier. Så mærkningen er ikke hele sandheden. Specielt når kunden skal vælge vinterdæk, er der andre kriterier, som også er vigtige.

Volker Nitz havde desuden været i kontakt med Trafikstyrelsen og kunne derfor fortælle, at Trafikstyrelsen vil have fokus på markedsovervågning og kontrol af, om dækmærkningen er korrekt.

-De vil både foretage dokumentkontrol og tests hos prøvningslaboratorier. Der er også givet lovgivningsmæssig hjemmel til at give bøder, hvis tingene ikke er i orden, fortalte han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.075