Autobutler tilbageviser kritik af kundetal
Udbudssitet forholder sig til indvendinger fra autobranchen til en pressemeddelelse om, at 20 værksteder har hentet arbejde for 14,4 millioner kroner på rekordtid.
- Jeg synes naturligvis, at det altid er glædeligt, når det går godt i virksomheder. Jeg mener dog, der er noget galt i Autobutlers fremstilling i forhold til de regnskabstal, jeg har kunnet hente fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen: 14,4 millioner kroner på halvandet år er 9,6 millioner kroner årligt. Ved en provision til Autobutler på fem procent af de afgivne ordrer giver det en indtjening på 480.000 kroner plus det faste gebyr for at være tilknyttet portalen. Når man regner tilbage må dette hele år være 2011. I regnskabet for Autobutlers i 2011 er bruttofortjenesten opgjort til 307.169 kroner. Selv når moms fratrækkes, synes tallene ikke at matche - kun hvis der er tale om et stort rykind i 2012 men det er dog stadigvæk "kun" Top 20, der har omsat det oplyste tal, mener Jørn Jørgensen, indehaver af Maribo Pava Center. Pava kæden har netop tilmeldt 78 værksteder til Autobutler.
Ikke retvisende
Overfor værkstedets undren oplyser adm. direktør og partner i Autobutler, Christian Legêne, at virksomheden var under opstart i 2011 og at omsætningen er fordoblet i 2012.
- Det giver naturligvis nogle forskydninger, så man ikke kan regne som i Maribo. Det er ikke retvisende kun at se på indtægter, da vi naturligvis også har haft store omkostninger til markedsføring og udvikling med en stor, dyr afdeling, uden at jeg vil lægge vores nøgletal frem for branchen.
- Vi vil hos Autobutler have ren sti og står stadig uforstående overfor, at man har horn i siden på vores virksomhed, der tilfører værkstederne arbejde, siger Christian Legêne.
Om årsagen til at man ikke kan finde de præcise navnedata på de 700 tilknyttede værksteder forklarer direktøren, at det vil udvande Autobutlers forretning, da Autobutlers brugere dermed ville kunne ringe direkte til værkstederne uden om Autobutlers kommissionssystem.
Bosch topper listen
I pressemeddelelsen oplyser Autobutler, at rekorden i omsætning via sitet indehaves af det femstjernede Bosch Car Service autoværksted BH Auto ved Brian Hannecke i Osted på Midtsjælland. Stjernerne er givet af forbrugerne. Han havde i midten af juli 2012 vundet opgaver for 1.658.000 kroner på mindre end trekvart år.
De fem mest aktive værksteder på autobutler.dk, der alle er sjællandske, har vundet opgaver for i alt syv millioner kroner.
Foruden værkstederne i Top 20 har de øvrige værksteder sammenlagt også haft millionomsætning.
Kunder i mailboksen
- Omsætningstallene taler deres tydelige sprog. Det kan betale sig at tilmelde sig en værkstedsportal som vores. Man får adgang til et enkelt og dynamisk system, der leverer kunderne lige i mailboksen, siger Christian Legêne.
Han tilføjer, at giver man de private autobutler-brugere en ordentlig service, får man tilfredse kunder, der belønner værkstedet med en god bedømmelse og gladeligt vender tilbage.
- Det er guld værd, når man sammenholder det med de beskedne 5000 kroner eksklusive moms, det koster at være tilknyttet autobutler.dk på årsbasis, foruden kommissionsbetalingen på fem procent af det udførte arbejde, når nye kunder kommer igen og igen, siger Legêne.
Hellere historik
I Maribo siger Jørn Jørgensen, at han finder det fint, at nogle værksteder i branchen kan have glæde af et auktionssite som www.autobutler.dk.
- Det passer blot ikke til den måde, jeg ønsker at drive værksted på, som jeg i øvrigt har gjort i 33 år. Jeg kan bedst lide at have kunder, hvor jeg har mulighed for at opbygge en historik på bilerne - på denne måde har vi mulighed for at yde den bedste, og på længere sigt billigste, service. Jeg plejer at sige, at hvis prisen her og nu er den vigtigste parameter, er Jørns Auto & PAVA Center i Maribo et dårligt valg. Søger du derimod er langsigtet partner til din bil, er vi et godt valg, siger Jørn Jørgensen til Motor-magasinet.